I dag har jag gått i klinch med Berit och...

... hjälpt till att knuffa, sparka, och dra upp en kvinna i en SAAB ur ett snöigt dike.

Jag trodde aldrig att det skulle gå bra med något av det. Men det gjorde det.

Det första handlade om ett tandläkarbesök hos Klinch Berit H-B i Idre. Jag gapade så stort jag kunde i en halvtimme och Berit fixade det till min stora belåtenhet med god hjälp av Janet...

Det andra handlade om en glashal väg och en kvinna i en SAAB som nyss hade sladdat och backat ner i diket när jag råkade komma. Ingen av oss hade snöskyfflar i bilen, men hon hade tydligen varit med förr eftersom hon pulsade in i skogen för att hämta granris att lägga under de drivande framhjulen (odubbade vinterdäck) som var kvar på vägen. Jag sparkade under tiden bort snö framför bakhjulen.

Jag kom från "fel håll" och dessutom är Forden lätt i bakvagnen, så jag hade aldrig kunnat bogsera upp henne.

Under tiden vi höll på kom en man i en Volvo från rätt håll. Med hjälp av Volvon, bogserlina, granris och mina alltmer andfådda knuffar så var hon uppe på vägen en kvart senare.

Det var så halt att det var svårt att gå på vägen. I fortsättningen kommer jag att ha min lilla snöskyffel i bilen.
Och kvinnan i SAAB´en plockade med sig granriset i bakluckan inför den fortsatta färden.

(undrar vad Naturskyddsföreningen och Miljöpartiet tycker om nyplockat granris som alternativ till dubbar... ?)

I och för sig skulle man ju kunna ha ett par sandsäckar i bakluckan för att hälpa andra i nöd, speciellt med min lätta bakvagn... tål att tänka på... man kanske kan få lägre bilskatt då? Det sparar ju massor av CO2-utsläpp eftersom ingen bärgningsbil behöver åka miltals, och det räddar granarna. Och granarna behöver väl också konsumera CO2 för att överleva.  Man kanske borde skriva till Andreas Carlgren och tipsa...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0