Formel 1 i Malaysia...

Oj vilken spännande tävling med ett snöpligt slut på grund av skyfall.

Men de 31 varv av 56 som kördes var späckade med dramatik.

Resultatlista här.

Jenson Button vann igen!

Men oj vilken spännande ny teknik det finns i bilarna nu. Hur kan dom ha navkapslar på framhjulen som inte snurrar? Bara för att ta ett exempel.

Och när dom byter däck så ser man inte att dom drar åt en endaste hjulmutter...

Och för att inte tala om KERS.  Ett system för att ladda lite extra häskrafter från inbromsningar och senare använda för acceleration. Allt är datoriserat och kontrollerat så att ingen får använda mer än drygt sex sekunder extra kraft per varv.

Jag fattar inte fullt ut hur det fungerar, men huvudprincipen är att sätta hög fart på ett litet svänghjul vid inbromsning. Man lagrar alltså den rörelseenergi som annars bara skulle gå förlorad som värme vid varje inbromsning.

 

KERS är en förkortning för Kinetic  Energy Recovery System. Man lagrar alltså bilens rörelseenergi från inbromsningarna, och återanvänder den vid acceleration. Ungefär som det svänghjulssystem som redan använts på bussar i Stockholm. Men här är det små svänghjul på bara fem kilo med högt varv, eller en generator som laddar Lithiumbatterier och används som motor.

Vissa system innefattar alltså ett batteri som laddas av en generator som därefter används som elmotor vid acceleration, andra saknar batteriet och kopplar bara in svänghjulet.



Den som vill veta mer kan hitta massor av information på nätet...
På You Tube finns massor...

Den här om Ferrari t ex.

Eller den här om Williams.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0