Jag kanske borde sluta undra...

Men när det gäller idéerna om golfbanan i Idre så slutar jag inte att nyfiket undra.

Och det är väl här ungefär som med klimatet. Jag accepterar alla varianter och får väl anpassa mig.

Men det är intressant att studera hur man kommunicerar olika föreställningar om vad som är "bäst för alla".
Oavsett om det gäller ett gäng golfspelare eller hela mänskligheten.

Utan att vara kunnig om detaljer så har jag fått för mig att läget är lite knepigt.

En liten jämförelse för att beskriva min syn på läget:

Antag att min bil har ett allvarligt problem med motorn.
En granne erbjuder sig att laga bilen gratis och skriva ett avtal som låter mig nyttja den precis som tidigare efter att den är lagad om han får överta den för en krona. Nu direkt.
Eftersom jag bara använder den sporadiskt så får jag ett avtalsförslag som låter mig ha förtursrätt i samma omfattning som tidigare efter att den är lagad.
Köpeskillingen är en symbolisk krona, men den ska ju inte bara lagas, den ska lackeras om och få både lufkonditionering och en ny ljudanläggning.
Lockande?

Jamenvisst.
Jag funderar och lägger fram ett nytt förslag till avtal som förutsätter att bilen fungerar och har fått ny lack och ljudanläggning innan ägarbytet för en krona sker. Det är ju jag som äger bilen nu. Jag vill ju inte riskera att bli av med den för en krona och ha ständiga trassel med en slarvigt reparerad motor.

Annars är jag ju ogenomtänkt. Inte nödvändigtvis lurad, men lite onödigt naiv...

Ändå presenteras läget ibland som att bilägaren är korkad och inte litar på köparen, eller att bilägaren har en bil till som är snyggast i byn, och att han inte vill ha en till som blir ännu snyggare. En som han visserligen kan ha glädje av men inte kan stoltsera i som sin egen...

Många påstår att det finns ett färdigt avtal som säljaren vägrar skriva på. Jag hävdar att det kanske finns idéer om ett annat avtal. Ett avtal som köparen inte vill diskutera.

Men jag kan bara spekulera. Hoppas bara att det går bra.




Kommentarer
Postat av: Jonas Gardsiö

Jag skulle heller inte köpa grisen i säcken:-)

2008-11-11 @ 18:43:13
URL: http://www.gardsio.se/minblogg.htm
Postat av: Ulf

Trodde väl det Jonas.



Då är vi minst fyra såvitt jag vet.



Men med tanke på uttrycket så är det ju här en säljar som har en pigg och alert spädgris i säcken som köparen vill påstå är död...

2008-11-11 @ 19:21:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0