Fotbollsvåldet

Var ligger felet när en fotbollsmatch skapar fler problem utanför arenan och själva fotobollsmatchen än  bland spelarna som spelar fotboll?
 
Jag tror att det handlar om ekonomi och att klubbarna inte vågar att stöta sig med sina supporterklubbar som reser land och rike runt för att se sina älskade favoriter spela fotboll.
Trots att många av de personerna passar på att festa och i tron om att dom kan vinna matchen genom att uppträda som någon sorts vinnare redan innan fotbollen börjar.
Jag vet inte hur dom tänker.
Men jag kan fantisera - om att många av de som ska åka långt för att se en fotbollsmatch gör det med ett gäng, eller många gäng. Och tanken är att nu j-ar och vi ska visa dom.
Trots att ingen av dom är mer än åskådare och inte kan göra mål eller rädda besvärliga situationer på mållinjen.
 
Men vad ska man göra åt eländet (svagt ord, det är ju katastrof på lut) .
Vilka ska ta initiativet för att starta en väg mot mer idrott och roligare läktare?
Jag tror inte att regering, polis eller du och jag kan åstadkomma en förändring.
 
Jag tror att klubbarna måste bli väldigt mycket tuffare mot sin egen publik. Tror inte för ett ögonblick att dom förlorar pengar på att utestänga eller ta starkt avstånd från de individer, och deras inspiratörer som på något sätt tjänar lite pengar på klubbens varumärke.
 
Men jag läste nyss att AIK slutat sälja grejer med texten "Hata".
Så det kanske går lite åt rätt håll...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0