... men inte överallt...

Skrev ett inlägg nyss om en kul upplevelse med en skuta...Men det blev ett enda långt och svårläst stycke.
Provar igen: 
Jag minns den lilla skutan som jag och några kompisar hade förtöjt vid gamla Lidingöbron för många år sedan. .
Vi hade en fin kajplats nedanför brovakten som jobbade med att sköta den gamla bron som behövde lyftas ibland för att släppa fram båtar.En vinter när isen smälte i vattnet var vår skuta halvfull med vatten och is och tippade ut från den branta stranden som bestod mest av fyllning med sprängsten. Masten lutade 45 grader ut mot djupet och halva däcket var under vatten när vi anlände efter telefonlarm från brovakten. Men brovakten hade lagt en kraftig tross runt masten och ankrat i några kraftiga björkar i strandsluttningen. .
.
Det var den första april i min ungdom, och det tog lite tid innan alla delägarna var på plats. Många trodde att det var ett skämt. Vi hyrde en bensindriven motorspruta och lyckade få skutan att flyta. Men vi fick hacka och skyffla ut massor av gammal is för hand nere i kabyss, maskinrum och salong. Det gamla halvmurkna träskrovet hade fått sina törnar mot de vassa stenarna i branten ner från  bryggan mot djupet. Det sipprade in vatten på några ställen. Vi lappade inifrån med plywood och skruvar och burkar av tätningsmassa. .
 
Sålde lite senare skutan för 600 kr. Vi hade köpt den för 6 kr när den stod på botten i en småbåtshamn inte långt därifrån året innan. Men oj vad kul vi hade med den i en sommar i Stockholms skärgård.  .
Men att få så många ton stålplåt i ett skrov som Costa Concordia, som dessutom är trasigt i delar av bottnen att vältra upp på rätt köl och senare lyft för flytbar transport till skrotning är en rejäl bedrift. .
Där räcker det inte med snabba och improviserade beslut.
.
Det hjälpte . Vägrar dock att börja skriva html när det fungerat så bra utan det... .
.
Men vad jobbigt. Mailar bloggleverantören och gnäller... .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0