Golfkunskap

Den viktigaste kunskapen är nog när jag för många år sedan fattade att man spelar i kamp med sin egen förmåga.
Och att det är ett suveränt sätt att umgås i några timmar med både vänner och andra som kan bli nya vänner.
 
De senaste veckorna har jag försökt ta det lugnt och förkovra mig i mitt sätt att svinga en golfklubba.
 
Hittade en sida på Internet som heter Revolution Golf.  http://www.revolutiongolf.com/
Registrerade mig och har sedan dess fått mängder av mail med små videosnuttar på en minut eller två.
 En bld ur en video som jag inte minns vad den handlade om.. :-)
 
Värt att kolla. Har hjälpt mig att bli av med en del konstiga beteenden i svingen.
Kan dessutom vara till hjälp när man köper en kort lektion med sin pro på klubben.
 
Några av mina inarbetade fel som jag blev uppmärksammad på och försöker arbeta bort:
 
1  Svinga igenom genom att fatta att du slår en backhand...
 
Jag började trycka till med högern för ett antal år sedan. Resultatet blev att jag hukade över bollen vid tillslaget och fick ont i ryggen när jag försökte stoppa klubban med högern. Många känner igen min knepiga golfsving från den tiden. Trond visade den på ett roligt sätt i samband med en tävling för många år sedan.
Jag kände genast igen den och fick nästan ont i ryggen bara jag såg den, men skrattade gott.
 
Tror ni att jag slutade svinga så? Kanske tillfälligt, men nu j-ar ska jag svinga igenom med lösa handleder.
 
2   Fladdra inte med benen som Elvis...
 
Det har också varit mitt problem. Mina knän gungade bakåt och framåt i varje golfsving. Men det var först nu som jag fattade att det främre benet är stödet kring vilket svingen roterar.
 
Så ni fattar att jag vet massor om hur golfsvingar ska gå till...
I vår ska jag ta en lektion med Fredrik.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0