Årets final med Ann och Jan

 
Härligt sommarväder igen!
 
Eftersom matchen mellan Nord och Syd, som i år spelats Bästboll utan hcp redan vunnits av Nord, så spelade vi nu en extra special Bästboll med hcp.
 
En Nord/Syd Open med fyra deltagare.
 
Vi i Nord kände oss säkra efter fem hål. 
3 upp då.
 
Men Syd kontrade snabbt. Jan gjorde Par på både hål 6 och 7, och Syd vann även hål 8.
 
"All Square" (alla sidor lika)  inför hål 9.
 
Vi delade hål 9 och startade på tian med oavgjort.
 
Mitt andra slag mot green svängde inte så mycket från vänster till höger som jag planerat (hoppats på).'
Fick ett knepigt läge och Nigel plockade upp min kamera.
 
Tack Nigel för att du såg den. Nu ser jag den också.
 
Inte halka, inte ramla... lika brant som "Chocken" på Idre Fjäll.
 
Bollen ovanpå en stor sten, men den hade som tur var en liten mössa av mossa där bollen  låg.
Fick upp den i greenbunkern på tre. Ur bunkern på fyra och räddade 1 poäng på hålet efter två puttar..
 
Nigel vann hålet åt Nord, men fick ett bunkerläge i Sveriges sämsta bunker.
Minns inte varför den bunkern byggdes om för några år sedan, men nu behöver den byggas om igen från botten. Ett tips från en som vet lite om mycket, är att gräva ur ett antal kubikmeter fin bunkersand där. Sand som kan användas i andra bunkrar, och lägga en bunkerbotten med grus eller jord under max någon decimeter av sand.
 
Den återvunna sanden kan t ex användas i högra greenbunkern på hål 4. Där finns både grova och små snåriga trädrötter nära ytan.
 
Men vi spelade golf i härligt sommarväder, och det jag skrev nyss var inget som vi ägnade prat eller tid åt på banan. Det var mest mina privata funderingar som har legat och grott ända sedan jag första gången klev upp i den nya bunkern på hål 11 och knappt kunde ta mig fram eftersom det var som att gå i djupsnö utan skidor eller snöskor.
 
På hål 15 är det svårt för mig att nå över vattnet när tee inte är långt fram.
Jag måste alltså slå en fade (eller slice om ni vill kalla det så) som startar ut mot vattnet och svänger in för att studsa framåt och stanna vid ungefär 150 meter till flaggan.
Idag gick det som planerat igen, men toppade bollen lite så den planerade skruven landade för tidigt.
 
Funderade ett tag på att slå ett baklängesslag med en lobbwedge.
Att gå ut i myren för att kunna slå från rätt håll hade blivit svårt med vatten över fotknölarna eller mer...
 
Droppade och räddade poäng på hålet.
 
Vi släppte igenom några tvåbollar lite här och där.
 
Här kommer Kerstin på hål 16. Vi hade en boll att leta efter utslag på hålet, så det passade ju perfekt att låta Kerstin och Lisbeth att slå ut och vandra vidare,
 
Snyggt Lisbeth.
Skillnaden mellan muskulösa herrar och klena tjejer är att vi herrar kan stoppa svingen tidigare efter bollträffen...
,,, men om några år är jag lika klen som du och kan inte hålla emot efter mitt hugg på bollen. :-)
 
Men skämt åsido så har jag börjar få lite mer kläm på en lugn sving som naturligtvis fortsätter efter bollträffen.
Det är ju inte som att slå i en spik.
Nigel hade ett utslag på hål 16 som hamnade på vägen mot åttan. Han droppade utan plikt och var så småningom över "Havet". Knepigt läge i vattenhindret. Omöjligt att låta bli att röra ett grässtrå i baksvingen.
Omöjligt att låta bli att röra gräs i vattenhindret när man identifierar bollen eller tar sin stans.
 
Får väl läsa på i regelboken.
 
Well done Nigel!
Nice to see!.
 
Nord hade redan vunnit matchen, men det fanns en individuell Köpenhamnare också, och en Poängbogey.
Jag vann båda de individuella tävlingarna. med Nigel och övriga tätt bakom...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0