Varg eller ren...

... eller både och...
 
Som inflyttad ickejägare så kan jag inte annat än lyssna på vad olika delar av människor som bor här uppe tycker om vår spännande natur.
 
Varg och björn i skogarna förutom älg, rådjur, harar och fåglar som man kan jaga. Mest för nöjet av jakten, men också för att få lite läckert att äta. Eller någon stor jakttrofé att hänga upp i stugan i form av en päls eller ett jättehorn med många taggar.
 
Renskötsel är en näringsgren här. Ungefär som att det finns stora lantgårdar med biffkor eller mjölkkor, eller får, i andra delar av landet.
 
Jag är som sagt inte jägare, men nog tycker jag att de som driver rennäring borde få skjuta alla rovdjur som skadar deras näring utan att de ska behöva fylla i en massa papper och leda i bevis att det var i självförsvar.
 
Däremot tycker jag nog att andra som jagar mest för sitt eget nöje bör få stå ut med farorna i naturen.
Men nöjesjägarna kanske blir avundsjuka om dom inte kan skjuta en varg lika lättvindigt?'
 
Bild från Nisse Schmidt och Dalarnas Tidningar.
Länk till artikeln här;  http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/1.6464758-varg-harjar-bland-renar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0