Lite om klimat igen...

I alla fall om isen i Arktis...
 
 
Oj vad isutbredningen ökade plötsligt i år vid den här tiden.
 
Men det handlar inte om mängden is, utan om hur stor del av havet som har minst 15 procent is.
Strömmar och vindar kan sprida ut eller packa samman is.
 
Trenden över flera år är ju trots allt tydlig. Isen minskar.
Och det blir mer och mer ont om gammal tjock is och det som varierar är årsgammal is.
 
Men i Arktis handlar det ju om havsis, så nivån i haven påverkas inte om allt smälter.
Men reflektionen av solljuset påverkas. Mindre is sommartid och mer värme i havet.
 
Vilket troligen kan öka avsmältningen på de enorma glaciärerna på Grönland. Och då kan det få konsekvenser.
 
Många tror att det beror på mänskliga utsläpp av t ex CO2 i vår tunna atmosfär,
 
Andra tror på naturliga förändringar och att det är solen som styr. Jomen visst. Solen och Jordens bana runt Solen har stor påverkan, men inte på så här kort sikt. Där handlar dt om många tusentals år.
 
Nu handlar det om oväntade förändringar på bara något hundra år.
 
Jag tänker inte sluta köra bil (vilket jag inte har gjort på två månader), Jag kommer inte att sluta äta kött.
 
Men jag kommer att följa forskningen (mest debatten bland amatörer)  om mänsklig påverkan på klimatet över Jorden med stort intresse.
 
Hur temperaturen i någon sorts medelvärde ökar med någon tiondels grad eller mer är inget som jag har någon åsikt om. Men jag fattar att en pytteliten höjning har försumbar inverkan på termometern hemma, men kan få stora konsekvenser när det gäller klimat.
 
Om det beror på mänskliga utsläpp i vår tunna atmosfär, eller att Solen och naturen med hjälp av Gud sköter allt? Eller kan även det här lösas med kortsiktiga penningplaceringar?
 
Jag tror mer på att atmosfären är tunnare och mer känslig än många tror.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0