42

För många år sedan läste jag Liftarens guide till galaxen, och ett antal efterföljare på samma tema.
I en av böckerna handlade det om en dator som jobbade med att svara på frågan om meningen med livet.
 
Efter åratal av räknande så svarade datorn så småningom.
42 blev svaret.
Jag tyckte att det var kul eftersom jag är född 42.
Senare lärde jag mig att i dåtidens datorspråk när man använde ASCII-kod för alla bokstäver, siffror o andra tecken, så betydde 42 Asterisk-tecknet. Kallades även Jokertecknet.
Mycket användbart när man letade efter filer som man gömt hela namnet på.
42 betyder alltså "vad som helst".
 
Men nu kommer poängen.
 
Dagens travlotteri vill jag vara med i, men nr 42 fanns inte i den bok där jag skulle skriva in mig eftersom det var flera som sålde olika nummerserier.
 
Vid dragningen så lät Allan mig dra första lotten eftersom jag hade en väst med Idrefjällens GK.
Jag nöp av en lott och vecklade upp den.
Siffran blev 42 !
Det var en av kvinnorna i Hembygdsföreningen som köpt den.
Tror inte att den gav 7 rätt på V75, men kanske 6 rätt...
 
Jag hade nr 69 och vann inget V75-system.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0