Pendeltåget i Saltsjöbaden

Första uppgiften i media var att en städerska stulit tåget.
Varför?
Undrade man då...
 
Nu tycks det som att det var ägarna som försökte skylla i från sig för en mängd egna bristerr i hanteringen av säkerheten.
 
Fy f-n för dessa småchefer och andra som vill fria sig från ansvar för sitt eget tillkortakommande.
 
Hoppas att den unga städerskan får leva och klarar sig utan men.
Säkerheten på en arbetsplats som ett tåg borde vara bättre än att man riskerar starta tåget om man städar lite för noga, eller vad tycker ni?
 
Alternativet är ju att låta tågförare eller säkerhetschefer (om dom finns) städar själva.
Nej det räcker inte. Då kan man ju skylla på en tågförare som glömt en viktig detalj  för att tåget inte skulle gå att starta...  eller någon som inte lagt om växlarna så att ett eventuellt stulet tåg skulle kunna transporteras ut tilll Saltsjöbaden och  i smyg lastas om och säljas vidare.
 
Har dom ingen fantasi! 
Jo det har dom nog, men när det gäller jobbet så kopplar dom bort allt efter arbetstid.
Och de som eventuellt har kritik eller konstruktiva idéer när det gäller jobbet framför dom nog  inte det på arbetstid eftersom man där ska vara glad och positiv.
 
Jag har inget förslag till lösning på den här slappa ansvarsfördelningen.
Men den många verksamheter stup i ett.
 
Värst är det i stora företag med styrelser och ledningar som är kompisar och arrangerar duktiga "fallskärmar" om det spricker,
 
Första uppmärksammade skandalen var nog när ledningen för PK-banken fick förmånen att sluta jobba men med många miljoner på flickan och kommande år.
 
Ett roligt minne är att jag träffade de herrarna tillsammans med min dåvarande chef. Vi skulle sälja hjälp med ett suveränt bra systemutvecklingverktyg.
Mysigt samtal om jakt och fiske blev det. Jag spelade inte golf på den tiden och lyssnade bara därför förundrat.
 
Minns att min chef tyckte att det hade varit ett lyckat möte...
 
Blev det affär? Nej, det tog några månader innan hela ledningen dragit sig tillbaka med många pengar på fickan.
Fick dom kanske sparken och en rackarns massa pengar. Jo jag tror det.
 
Vi provade lite till med att sälja in vår hjälp till PK-banken, men gav snart upp.
Det var ju inte några bra referenser vi hade kvar på PK-banken.
 
Men vi lyckades på andra håll...
 
Anledningen till att jag skrev det här långa inlägget är att jag städar och sorterar och kastar här hemma.
Och att tågolyckan med städerskan väckte tankar från förr... visserligen långsökt, men visst är det lite smått stötande att de högst ansvariga kan försöka smita undan genom att skylla på en ung städerska?
Har dom ingen som helst kunskap om den verksamhet dom är ansvariga för?
Mer än kronor in och ut menar jag...
 
Men troligen har den ytterst ansvarige (och några till) avtal som gör att dom får sparken och slipper bry sig om verksamheten resten av livet, men ändå med gott om pengar i plånboken varje månad.
 
Har jag fel så får vi starta en undersökande journalistik om "fattigdirektörer".
 
*   *   * 
 
Nu ska jag se vidare på ett  annat och roligare tågåkannde.
"På spåret" på TV. Kul att se och höra en höjdhoppare med en så hoppande och luftig hjärna som Staffan Holm.  
Lustig hjärna...
.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: stig-arne

hörde att SJ ville ha tag på städerskan!
Dom vill veta hur hon lyckades få ett tåg att fungera mer än 3 km nu på vintern ;-)

2013-01-18 @ 21:29:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0