Ny sving på rangen idag...

Såg en video igår som fick mig intresserad av att tänka annorlunda när jag svingar en golfklubba.
Det hjälpte mig ibland igår, så idag tänkte jag försöka nöta in det nya tänkandet och få till en ny och bättre golfsving.
 
Videon som jag tittade på ingår i de korta inslag som jag får flera gånger i veckan från Revolution Golf.
Det är gratis om man inte vill betala för att få tillgång till fler lektioner...  http://www.revolutiongolf.com/
 
Här ett par klipp ur videon som fått mig att tänka om...
Här en bild som visar att vänsterarmen är den ledande armen för att få till en bra bollträff.
Den bibehållna vinkeln gör att det bra fart på klubbhuvudet  bollträffen.
 
Inte så här. Vinkeln i vänster handled är helt borta och högern har tagit kommandot för att klippa till bollen hårt.
 
En övning som rekommenderades var att svinga utan högerhand.
 
Jag provade det en gång och missade bollen. Men jag kände hur jag var tvungen att svinga igenom eftersom högerarmen inte fanns med för att stoppa klubban efter tillslaget.... gissa om klubban fortsatte runt och bakom nacken!
Och inte ont i ryggen som efter mina tidigare svingar med tvärstopp efter bollträffen...
 
Övningarna på rangen gick över förväntan, men därefter gick jag ut och spelade nio hål med Torbjörn K.
 
Då var det som vanligt igen. Kort eller snett och duff eller topp... blandat med enstaka bra golfslag. Men jag känner att jag har fått en bättre förståelse för golfsvingen.
 
Det var Torbjörns första spel på hemmabanan i år. Han blandade imponerande golfslag med misstag.
Blandat var det också för mig, även om jag aldrig kan sticka emellan med imponerande golfslag.
 
Glömde ta bilder när vi var i farten på banan, men tog den här när Torbjörn tog av sig golfskorna efter vår runda.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0