36 hål idag...

Spelade först med Nigel. Vi hade tänkt starta på hål 10, men det var bra bokat redan från halv nio, så det var osäkert om vi skulle hitta en lucka för att kunna smita ut på tian vid tiotiden som vi tänkt.
 
Men det löste sig suveränt bra genom att ett gäng trevliga medlemmar hade bokat några tvåbollar mellan halv tio och tio, och erbjöd sig att spela tillsammans i en fyrboll och låta vår tvåboll ta en av deras tider och starta först.
 
Så Nigel och jag rullade iväg på hål 1 och hoppades kunna hinna 18 hål innan vi skulle börja om med Ann och Jan på bokad tid klockan 13:03.
 
Efter nio hål i snabb takt så insåg Nigel att det ändå skulle bli ont om tid innan vi skulle starta nästa runda med Ann och Jan.  Vi var nämligen på väg att hinna ikapp de tidigare bollarna. Vi hoppade över pausen.
 
När vi skulle slå ut på hål 14 kom våra vänner, som släppt iväg oss på deras avbokade tid, upp för att spela hål 11.
Tack Pipa, Gunnar, Inge och Kerstin!
 
Efter hål 15 (där Nigel gjorde en klockren Birdie) hamnade Nigel och jag i kö, och bestämde oss för att avbryta och ta raka vägen hem till en matpaus inför omstarten med Ann och Jan.
 
Vi skulle ju spela match Nord-Syd och eftersom Nigel bara kunde spela 37 hål, så räknade vi hans sista nio, som bara blev sex i matchen. Jag fick alltså spela sista nio utan Nigel, men hade hans Par på hål 10 med mig och hans Birdie på hål 15.
 
Alf var på plats för lite bestyr med Gutgolfen, men han ställde upp som chaufför och caddie i några hål när vi gick igen på hål 1.
 
Bekvämt att ha både golfbil och caddie som fixar och donar.
 
Alf ser ganska avslappnad och nöjd ut på hål 3, men jag gissar att han gärna hade velat svinga en klubba och slå en boll mot flaggan.
 
Ställningen i matchen mellan Nord och Syd var just nu lika.
 
Ann kollar herrarnas utslag på hål 6 och hoppas på en snabb återhämtning eftersom Nord vann hål 5.
Nord vann hål 6, förlorade hål 7, men vann hål 8 och delade hål 9.
Nord två upp efter nio hål alltså.
 
Nu fick jag hantera de sista nio ensam, men jag hade ju med mig Nigels tidigare Par på hål 10 och Birdie på hål 15....
 
Mitt andra slag på hål 10 svängde inte så mycket som jag planerat efter ett kort utslag, och tippade över kanten ner i "det förskräckliga stupet". Ann sprintade fram och lånade min kamera.
Men Nigels tidigare Par räckte för vinst av hålet.
3 upp alltså.
 
På hål 11 hittade jag en kul golfgrej i skogen eftersom jag spelat snett.
Man pysslar med golfhandikapp med decimaler hit och dit, men hur många extra slag man får på ett hål om man glömt kryckan är det ingen som bryr sig om.
 
Jan gör en enkel Birdie på hål 11. Svårt att slå men lätt att ta eftersom det är ett hål där han brukar göra Hole in One ibland. En gång hittills. Men det var precis efter att Idre Fjäll utan förvarning plockat ner skylten om en middag för två. Motiveringen från Idre Fjäll var at man inte längre erbjöd mat på Idre Fjäll. Det var nu andra som gjorde det, sa man. Suck och glömt nu. Men bara nästan.
 
Jan löste ett knepigt läge i skogen till höger på hål 13 genom att spela ut på ett tomt hål 12.
Inspelet till green från det läget är inte det sämsta om man vill undvika bunkern.
 
Vi delade hål 12 och hål 13.
 
Jans gula boll svävar vackert i skyn och landar på green på hål 14.
Min boll var redan på green men långt bak till vänster.
Ann gick över bunkern rätt mot flaggan men stannad någon meter kort för en Hole in One.
 
Men i matchen Nord - Syd var det nu bara 1 upp för Nord
Det skulle bli svårt för Syd att vinna hål 15 eftersom vi hade en Birdie som Nigel ordnat tidigare.
 
2 upp för Nord alltså när vi startade på hål 16.
 
Lag Nord, som numera bara bestod av Ulf, skickade iväg utslaget rätt upp i luften och snett vänster. Bollen flög högre än långt. Hamnade i skogen vi femtons green. Duffade en lätt chipp ut på det gröna på grund av kottar och barr, men mest på grund av slarv. Blev alltså kvar i skogen bakom två elaka träd med låga grenar.
 
Inför hål 17 var det spännande.
Nord ett upp med två hål kvar att spela.
Syd borde känna sig säkra med tanke på vad jag presterat den här sommaren på hål 17 och 18.
Härlig kväll.
 
Syd vann hål 17.
 
Härligt med ett avgörande på green på hål 18.
Men vi delade det och hela matchen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0