Härlig golf!

Räknade till nio golfare på banan idag. En halv golfare per hål alltså. Och jag kände mig verkligen som en halv golfare under de första nio hålen idag.
 
Oftast brukar jag direkt fatta vad jag gjort för fel när jag missat ett golfslag, men idag blev jag bara mer och mer frustrerad, och efter nio spelade håll var jag nästan lite ledsen... vilket aldrig tidigare har hänt mig på en golfbana. Jag bytte grepp, ändrade stansen, tänkte på hur jag vred axlarna, följde med i höften, svingade lugnt, och allt det där andra som ni vet har betydelse... men nej! 
Puttningen var bedrövligt dålig.
 
Jag spelade med Alf och Nigel och vi tävlade om golfbollar.
Köpenhamnare med 1 boll i pris för första nio, 1 boll för vinst av sista nio, och 1 boll för totalen.
Dessutom 1 boll för Birdie och 1 boll för vinsta av hål 18.
 
I pausen fikade vi efter att Nigel vunnit 2 golfbollar för vinst av Köpenhamnarens första nio.
Både Alf och Nigel hade med sig kaffe. Jag hade tre renklämmmor från ICA och Alf fyllde på med holländska kakor och norsk "Turchoklad". Kvikklunsj heter den.
 
Pipa och Gunnar kom in efter nio hål med en Headcover som Alf tappat.
 
De övriga fyra på banan var gäster, och förmodligen några jag träffat förr. Men jag kom inte tillräckligt nära för att min slitna ögon skulle se vilka som vinkade glatt.
 
*    *   *
Banan blåste bevattningen inför vintern. Här på hål 12.
 
Sista nio var ju nu en ny tävling även om den totala Köpenhamnaren rullade på med Nigel i klar ledning.
Nigel gjorde Birdie på hål 12 och vann ytterliggare två golfbollar.
 
På hål 15 fick jag ett ovälkommet problem.
Jag droppade med plikt efter en del funderingar runt det första läget , och det vidsde sig klokt. Men vi gjorde en efterhandsdokumentation om vad som kunde ha hänt. Och det resulterade i en pluggad boll.
Men visst kunde en skicklig golfare ha fixat det där läget och sluppit dropp och plikt?
 
Hur som helst så  hade vi en spännande match sista nio. Nigel såg mina problem och frustrationer med mina fairwayklubbor och föreslog att jag skulle byta klubba. Jag hörde vad han sa, men fortsatte envist med den klubba som alltid brukar fungera. Jag ändrade på än det ena och än det andra, men det blev bara toppar, klackar, duffar och tå ut.
 
Till slut så lydde jag Nigels råd och bytte Fairwayfemman mot en Järnfemma som jag inte använt de tre senaste åren... dessutom händerna lite framför bollen vi adresseringen påpekade Nigel..
Fniss. Kul med golf.
 
Jag vann sista nio och hål 18. Nigel och jag spelade ytterligare sju hål som jag vann.
Nigel hade bra läge för sänkning av Hcp efter nio hål och 19 poäng. Bra läge efter hål 16 och hyggligt läge även efter hål 17 trots dåligt utslag..
Otur på hål 18, och 35 poäng som lätt hade kunnat bli minst 37...
Om någon är intresserad av vem som kom tvåa i någon tävling så kan jag berätta att det var Alf.
Jag kom trea i alla utom sista nio och hål 18.
 
Ovanligt pladdrig redovisning av "Spelmanslagets" kanske sista golfrunda för i år. Snö på gång? 
 
*    *    *
 
Före golfen tog jag en biltur för att se hur vintern är i antågande.
Snö på vagen längst upp där vägen slutar.
 
Städjan lätt vitgrå...
Men på Rendalssölen borta i Norge så är det vitt och vackert. Skrämmande men lockande vackert!
1700 meter höga låter inte mycket , men det är ju i alla fall nästan en och en halv kilometer rakt upp från där vi är.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0