Gamla mynt...

Ett vackert skrin med hemligt kodlås.


Både min syster och jag har sett det lilla plåtskrinet för ungefär 60 år sedan och kunde på den tiden koden till låset. Fem bokstäver. Vilka var dom? Ingen aning...

En liten låda för dyrbar tobak? "Golden leaf Cavendish" står det på gaveln.

Men plötsligt började fingrarna snurra på de olika hjulen som förr, och det dök up ett konstigt ord i fingrarna. Märkligt!

Hjärnan lagrar tydligen en massa minnen som man varken vet att man har, eller tror att man behöver.


Huller om buller, men en del gammalt som var jättegammalt även när jag var moppefantom.
Det var jättegammalt även för min mamma och hennes föräldrar och morföräldrar...


1680 står det, men vad man kunde använda ett så illa präglat mynt till på den tiden har jag absolut ingen aning om. En säck mjöl kanske, eller en månadshyra för ett rum bakom pigans kyffe...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0