Skidor med Ineke på Idre Fjäll

Strålande sol, ingen vind och 6 plusgrader, men förvånansvärt bra i backarna...

Hade bestämt träff uppe i backen med Ineke som hade hunnit åka en och en halv timme när jag dök upp.


Mycket folk i backarna idag trots att många satt och solade på de många uteserveringarna.


Vi tog en soliga paus och pratstund på Nästet ett par gånger. Att sitta och njuta av solen är ju också en del av njutningen så här års. Calle dök upp och visade lite av hemligheterna med den goda maten på mysiga Vildmarksnästet. Tack Calle! Och tack för kaffet Elisabeth!


Det blev inga fartfyllda actionbilder från vår roliga skidåkning, men jag lyckades hejda Ineke en gång för att ta en bild med skidor på fötterna.

*   *   *

Före skidåkningen tog jag en kort tur till golfbanan...


Den kvarvarande snön efter plogningen av parkeringen är borta, och gräset börjar dyka upp i soliga lägen mot rangen och hål 13.


På hål 10 växer de gröna partierna snabbt.

*   *   *

Igår såg jag en sorglig syn utanför Turistbyrån i Idre med stort I.


Flaggan på halv stång, men jag hoppas att det inte betyder att någon avlidit.
Kanske är det bara en havererad flagglina eller en markering som visar att det finns problem att ta tag i när en nyanställd turistchef slutar efter en månad...

Om jag inte är helt felunderrättad så slutade även marknadschefen på Idre Fjäll efter en ganska kort tid. Ett par år kanske...

Men OBS! Jag menar inte att det finns några som helst samband mellan de två avhoppen.

Och när det gäller framtiden för turismen här uppe är jag en obotlig optimism. Jag är ju sedan flera år en fastboende "turist" här, och det hade jag inte varit om jag inte sett (den ibland slumrande ) potentialen här uppe.

Himmelfjäll, Fjällbäcken, eventuella nya hål på golfbanan, och en del annat av mindre format.
Även till synes konkurrerande investeringar kan visa sig lyfta intresset för hela området. Om avundsjuka och lokalt röstfiskande politiker lärde sig att ta ett större ansvar för helheten i den jobbigt avlånga kommunen Älvdalen så kunde det bli väldigt bra.

Nu till påskhelgen kanske vi kan få gäster hit som avbokar i Åre om väderprognoserna för den närmaste tiden stämmer. För att inte tala om skidorter med påskfirare längre söderut i Dalarna och Värmland...

Tillägg: Kanske till och med från Sälen såg jag nyss när jag kollade prognosen för den närmaste veckan...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0