Succesiv förstöring av en golfbana

Det började med kalhygget vid tee på hål 12.
 
Helt onödigt, men med en stor påverkan på känslan av att spela golf när björn och älg.
Den täta skogen tätt inpå gul tee har alltid fascinerat mig. Kan det ligga en björn där inne och kika på oss just mu?
 
Urglesningen som gjorts för att släppa in sol och hindra tallarna från att stjäla näring från ruffkanterna, och öppna lite nya vyer, tycker jag är OK. Även om de vackraste vyerna från vägen fram till green på hål tio inte släpps fram.
 
Men tallen på hål nio var onödigt att hugga ihjäl.
 
Att ta bort tallen på hål 15 är en ren och skär skandal!
 
Jag vet inte vilka motiven var, men jag har ryktesvägen hört att det handlar om:
1.  Det ska inte finnas hinder i spellinjen.
Struntprat anser jag. Här fanns fyra spellinjer. Vänster om tallen, höger om tallen, över tallen eller kort om tallen.
 
2. Träd stjäl näring från gräset.
För det första börjar fairway långt efter tallen. För det andra har det inte synts någon brist på gräs runt den tallen.
 
3. Det är jobbigt att se tallen från röd tee.
Det argumentet tror jag möjligen kunde gälla tallen på hål nio, men inte här.
Skulle det vara ett argument så hade det varit bättre att asfaltera vattenhindret... :-)
 
4. En bankonsulent kände inte igen sig.
Den varianten tror jag mest på. En expert utifrån som inte fattat Bengt Lorichs idéer och vilket fantastiskt uppskattat resultat han fick i Idre.
 
5. Bankonsulenten jobbar i Dalarna och skrattade hela vägen hem efter att han bidragit till att stoppa utvecklingen av en framgångsrik och uppskattad golfbana i Idre.
Den varianten är ju knappast trolig.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0