Kul golfdag

Härligt väder och kul sällskap.
Hade bokat en tvåboll med Nigel och Classe spelade första nio tillsammans med oss.
Jag lyckades plugga ett toppat andraslag i bäcken på hål 6.
Det tog en stund att gräva fram bollen...
 
Nigel började stabilt och låg bara ett över sitt hcp efter sex hål. När vi var på hål 8 så mötte vi Alf på hål 4. Han vände och spelade hål 9 och andra halvan med oss.
 
Eftersom Classe bara hade planerat att spela nio hål så blev vi en treboll med Alf sista nio.
Alf gjorde par på hål 9 efter en svår putt för birdie.
 
Efter nio hål var Nigel och jag helt lika i både poäng och slag.
Perfekt utslag och Nigel funderar på klubbval och riktning...
Bra bollträff och rätt längd, men oturlig studs på green och ut till höger.
Efter elva hål var Nigel och jag fortfarande lika.
 
Nigel laddar för inspel på hål 12 och Alf är på väg åt andra hållet med ett verktyg för bunkerkrattning.
 
Lätt duff, men bollen vid green.
Efter tretton spelade hål var vi fortfarande lika.
 
På hål 14 träffade all tre green, men långt från flaggan. Fint gräs på hål 14 och intressanta lutningar om man ligger ovanför eller vid sidan av flagga.
 
Nigel gick först fram till brytpunkten för sin lååånga utförsputt för att se var bollen skulle vika ner mot hål. Siktade och puttade och bollen nådde brytpunkten med rätt fart och gick i hål. Snygg Birdie!
 
Jag hade en annan linje från sidan men också en låång putt. Höll upp lite lagom och såg bollen vika av vid rätt ställe och gå i hål. Snygg Birdie igen!
 
 
Efter 14 hål var Nigel och jag fortfarande lika. Alf var ju med utom tävlan, så han plockade upp efter att ha missat parputten på hål 14. En enkel bogey blev alltså en åtta och streck i protokollet.
 
Tja vad ska man säga? Ganska trevligt att se en fairway öppna sig från Tee...
Jag kanske tar tillbaka kritiken mot fällningen av tallen, men inte än.
 
Ett nytt motiv för fällningen hörde jag i dag.
"Tallen straffade dåliga golfare, men var inget bekymmer för duktiga golfare."
 
Men är inte golfens mening att det ska vara svårt om man inte är duktig?
 
Dessutom är jag fortfarande starkt kritisk till hur lite det informeras i förväg om genomgripande förändringar i golfbanans karaktär och spelvärde.
Vi hade också besök av en helikopter med två golfande herrar i dag.
 
När det gällde vår golftävling så vann Nigel så småningom.
Hål 18 spelades som en separat tävling där vinnaren fick de andras golfbollar.
Alf vann två bollar efter att ha missat birdieputten och "bara" gjort ett Par.
 
*     *     *
 
I morgon är det en kul golftävling. Jag ska spela i lag med förra årets vinnare Mikael Rooth och Astrid och Angela.
 
Nu ska jag ner till Idregrillen och ladda med en närande måltid och sätta ihop ett V75-tips inför lördagen.
 
PS Glömde berätta att jag hade missat att stänga av bränslepumpen på bilen, men fick snabb hjälp av Håkan som hade både startkablar och en bil med ett batteri på rätt sida för en enkel parkering bredvid min. Tack Håkan. Nu har jag kopplat in laddaren hemma på parkeringen.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0