Hemresan till Idre...

... åkte från Srängnäs via Eskilstuna eftersom jag hade tänkt se en konstutställning med bland andra Jordi Arkö.
Men jag hade inte kollat öppettider och var där en dryg timme för tidigt.
 
Tog en bild på en intressant glasskulptur utanför. En tredimensionell tjej inuti en trave tjocka glasplattor. Intressant tillverkningsprocess måste jag erkänna. Såvitt jag kan förstå så hade varje platta en skiva av tjejen en bit in - man kunde se henne från alla håll i den stora traven...
 
Men eftersom jag ville hem så stannade jag inte i Eskilstuna utan ilade vidare ut på motorvägen för att senare vika av mot Västerås.
Efter en kort stunds ilande så var det tvärstopp i trafiken. Kö!
Vi kröp fram i 2 km/timme...
 
... det tog fem minuter att passera bron på förra bilden.
Vid en påfart senare så släppte jag in en yrkestrafik framför mig.
 
Tog också en bild bakåt genom backspegeln och gladdes över att inte längre vara sist i kön.
 
Långtradaren före mig väste lite konstigt hela tiden när vi rullade sakta...
 
När farten ökade så såg jag vad det handlade om, och nu lät det verköligen illa...
Man kunde se de svarta strecken efter två låsta bakhjul även på den förra bilden, men då hade inte farten ökat tillräckligt för att låta högt och värma upp så att inte bara gummit smälte.
Här skvätte det vita flagor från den målade sidlinjen också.
 
Jag svängde vänster och höger och blinkade frenetiskt med helljuset.
 
Lastbilen svängde av mot Västerås precis som jag, men jag ökade avståndet. Så kom explosionen.
En jätteknall när ett eller båda bakdäcken exploderade.
 
Lite vardagsdramatik alltså. Jag kunde passera utan problem och lastbillen hade ju boggie på släpet både bak och fram, så han tog sig kanske till verkstad för egen maskin efter att ha släckt en eventuell brand i gummiresterna.
 
Nu är jag i alla fall hemma, även omresan tog lite lång tid på grund av omväg och bilkö i 20 minuter.
Orsaken till kön kan ha varit Kvicksundsbron efter avfarten mot Västerås eftersom det bara är en fil ut från Eskilstuna före den avfarten. Kanske ett par semesterseglare som ville passera utan en tanke på vad som hände på vägarna ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0