Om väder och klimat igen...

Väder och meteorologi har länge intresserat mig. Och olika klimat. Inlandsklimat, kustklimat, tropiskt eller arktiskt... intressant att se skillnaderna och försöka lära sig orsakerna till skillnaderna.
 
På senare år har ju debatten varit högljudd om konsekvenserna av förändrad atmosfär på Jorden på grund av ökade utsläpp av koldioxid. Det har talats om ökande temperatur på grund av ökade utsläpp av koldioxid. Det beror på att koldioxid är en gas vars molekyler släpper in solljuset men är lite motspänstiga när det gäller värmeutstrålningen tillbaka från Jorden och ut i rymden. Samma gäller vattenånga. Men vattenånga är mer förekommande (en osynlig gas av vattenmolekyler som finns i stora mängder även en klar dag utan moln). Det kallas växthusgaser. Utan dom skulle det vara mycket kallare på Jorden.
 
För den som vill veta mer så har jag en bra länk här:  Barret and Bellamy Climate.
 
För de som vill tro att allt fixar sig, och att vårt mänskliga bidrag till vår tunna atmosfär inte kan påverka klimatet så finns det andra bloggar att kika på. T ex den som jag blev portad från eftersom jag var skeptisk till både det ena och det andra. Länk här:  TCS
 
Men att klimatet på Jorden genom årmiljonerna varit starkt skiftande är alla ense om, och orsakerna är ganska väl kända.
 
Det är självklart att det vore jobbigt att få veta att det vi pysslar med kan ändra atmosfären så att det blir annorlunda väder på ett sätt som inte är medelväder...
 
På den där siten TCS, som jag blev avstängd från, ansåg många att några grader varmare bara vore skönt.
Men då saknar dom helt kunskap om hur Jordens medeltemperatur fluktuerat under tusentals år, och vilka konsekvenser en liten grads förändring kan medföra lokalt och regionalt. Kunskapen om hur Jordens atmosfärs innehåll av olika molekyler inverkar är också något dom vill undvika att tro på.
 
Men intressant är det. Rekommenderar Barret Bellamy.  Men TCS är inte heller fy skam för den som inte är lika skeptisk som jag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0