Skidpremiär idag...

... men det blev inte många åk på grund av hård vind.

Det blev inga bilder heller eftersom kamerans batterier var på upphällningen, och vägrade fungera efter en stund i kylan...

Men det var soligt och fint. Lika fint som igår med undantag av vinden (10 - 15 sekundmeter först och senare mer).

Bilder från igår när jag fick skjuts och sällskap av Classe upp på Idre Fjäll för att kolla läget.


Classe parkerade utanför Charlies. Rendalssölen i bakgrunden.


Mäktigt massiv där borta i Norge


Classe diskuterar planeringen inför helgens slalomtävlingar


Vi hälsade också på Bettan inne på Charlies och fick lie kaffe


Vi tittade också in på tectcentret där det fanns skidor med system för återanvändning av kinetisk energi...

Jag köpte för flera år sedan ett par Head med ett chip inbyggt i skidan. Jan i Fjätervålen, som jag köpte dom av, trodde att det hade något med stöldmärkning att göra, medan jag trodde att det handlade om någon sorts räddningschip om man hamnade i en lavin. Ingen av oss funderade vidare på det, men senare gick jag in på Heads amerikanska hemsida, och läste att det handlade om "intelligenta fibrer" som vid vridning och slag skickade sgnaler till ett datorchip. Ett chip som omedelbart berabetade signalen och skickade tillbaka signalerna till andra fibrer för att styva upp skidan eller dämpa vibrationen.... Gissa om jag kunde åka med bättre kantisättning på hårt underlag efter den läsningen!

Testcenter på Idrefjäll hade en testskida med en sladd och två små elektroder att hålla i...


Classe fick hålla i elektroderna när skidan dunkades i golvet. Gissa om Classe hoppade till...
Kul att se hur förvånad han blev. Men så värst mycket bättre skidåkare tror jag inte att han blev.
Men å andra sidan är han ju bara en normalbegåvad människa, och inte en intelligent fiber i en skida  :-)


Vi tittade också på området där Classe körde Miniskotrar förr. Nu kör han i Fjätervålen och har utökad med lite guidade turer i terrängen vissa dagar.

På Idre Fjäll var banan krympt till en dans runt granen, men någon verksamhet såg vi inte till.

Men fint väder var det, och det hade passat perfekt för lite skidåkning då istället för i den hårda vinden idag.

Men nu blir det ju bara ljusare och bättre för varje dag i drygt ett par månader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0