Splittrad golf idag

Spelade med Nigel och vi delade på en bil, jag på grund av en lilltå och Nigel på grund av utslitna knän...
 
Första nio hålen blev en fadderrond med en trevlig Karl-Magnus. Både Nigel och jag hade stora problem med vårt eget spel eftersom vi inte kunde låta bli att engagera oss i Karl-Magnus slit.
 
Fadderronder ska nog spelas med en fadder, och inte blandas in i en sällskapsrond för två.
 
Men vi hade trevligt och vädret var bra.
 
Nigel chippar in på hål 6 och Karl-Magnus studerar tekniken.
 
Alf var på plats för att spela sista nio med mig och Nigel, men han fick vänta länge.
 
Jag hade mitt utslag på hål 10 i "Norskhålet" och passade på att ta en bild på Alf underifrån när jag klättrade upp.
 
När vi skulle slå ut på hål 11 kom Anki och Gunnar plus en tredje golfare upp från Mördarbacken och var nu tre hål före oss trots att dom startade en boll före.
 
Det måste ha kommit lite regn på dom, men jag minns inte att vi fick mer än några små droppar där vi gick.
 
På hål 16 fick vi allehanda problem.
Vi behövde alla ett andra slag för att kunna passera "Havet" på tre slag.
 
Jag kom med nöd och näppe över efter en studs i vattnet.. Bollen liger i tjockt gräs och delvis i vatten.
Både Alf och Nigel ropade på kameran, och Nigel var först till skott med min kamera (som jag fått av Nigel).
 
I bild syns också mina luftiga sommarskor som är de enda som min stukade lilltå accepterar att vistas i...
 
En järn-9 borde ha fått iväg den bollen mer än fyra meter ur det knepiga läget, men jag klarade mig från att bli våt.
 
En hukande fairway 5:a gick i alla fall i rätt riktning men nådde inte green. Fem slag nu...
 
Nigel slog sitt fjärde slag "Pin High" men för långt till höger mot vägen till hål 17. Tyvärr hittade vi inte bollen. Mitt sjätte studsade på green men utan "bite" och sjunde blev en chipp från ruffen som blev sned och kort och jag fick tio i på hålet.
 
Alf räddade 1 poäng på hålet, och Nigel hade inte slagit en sjätte P-boll eftersom jag trodde att vi skulle fjärdeslaget-
 
Sista hålet gällde spel om bollarna. Jätteviktigt alltså!
 
Alf hade längst utslag, men fick problem med andra slaget eftersom det var några trädgrenar som grep tag i klubban i baksvingen. Typiskt slarv Alf! Alf hade först bestämt sig för att skicka iväg bollen med ett slagskott utan baksving, men kroppen ville annat (eller om det var knoppen). Full sving som det inte fanns utrymme för... reulterade i mer och rejälare skogsbesök.
 
Nigel och jag hade green inom bekvämt räckhåll efter tre slag. Alf låg två slag efter.
Jag duffade lite i seg ruff från höger och hade en lobb kvar för att hitta flaggan och hålet på Par.
Nigel placerade fjärde på green, men rullade av kullen där flaggan var placerad och fick en svår putt för Par.
 
Min lobb stannade på kullen ett par meter från flaggan. Nigel puttade men bollen vek ner sig för en enkel putt på mindre än en meter.
 
Jag satte min putt för Bogey och Nigel satte sin för Bogey. Ingen vinnare av hålet alltså och inga bollar bytte ägare. Det är ju inte speciellt intressant att vinna en halv golfboll genom att dela på vinsten.
 
För övrigt kan jag väl berätta att Nigel vann tävlingen över 18 hål.
Sista nio vann han också och Alf kom tvåa.
 
*    *    *
Fadderronder ställer jag gärna upp på. Men inte gärna i samband med en sällskapsrond.
Det blir inte roligt eller nyttigt för någon i sällskapet. Både Nigel och jag tyckte att Karl-Magnus var en mycket trevlig bekantskap, och kunde se att han tog till sig av en del enkla tips på ett bra sätt.
 
Tyckte lite synd om mannen som hyrt en vagn utan det extra tillbehöret som håller bagen på plats och utan golfbollar... utbildningen har väl sina små men viktiga brister kanske.
 
Men vi hade tur med vädret och fick en ny och trevlig bekantskap!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0