Granlund bygger travbana i Idre.

OBS! Inget aprilskämt.

Men man kan ju få spåna lite när man vet att det finns en öde flyplats i Idre och planer på en storflygplats gemensam för Sälen, Trysil och Idre på annat håll.

Hästar är ju en gammal tradition här i området från tiden i skogen utan maskiner och transporter utan vägar, snöskotrar och fyrhjulingar.

Inspirerad av en V75:a på Solvalla i snö (på TV) där vi trodde att vi skulle vinna en del så kom tankarna.

Kanske Jonny Granlund tror på idén? Det är ju i alla fall han som äger den förfallna flygplatsen i Idre.

Det kan ju bli en attraktion i sig för trav under vår, sommar och höst. Förutom att bli en helikopterterminal från den blivande storflygplatsen för Sälen, Trysil och Idre.

Vintertid kan man köra rentrav med eller utan pulka - för att inte tala om alla olika arrangemang med snöskotrar som går fort som attan, eller med förare som riskerar livet genom att hoppa, vifta och snurra flest varv åt fel håll.

Men missförstå mig inte. Det ena kommer inte att fungera så bra utan det andra.

En outnyttjad flygplats är en resurs om det byggs en ny flygplats. En outnyttjad flygplats kan öka intresset för att besöka området och bidra till driften av den nya flygplatsen om det utnyttjas på rätt sätt.

När det gäller Älvdalens kommuns engagemang för utveckling här uppe långt från Dalarna och Siljan så kanske en satsning på hästar kunde passa många i Särna.

Kanske ett "Särnatravet" på Granlunds nedlagda flygfält skulle vara en bra idé trots att det bara tar 25 minuter att åka bil till travbanan. (Ungefär samma tid som det tar i Stockholm att åka från Norrtull till Globen om man hittar)

Om någon tycker att jag raljerar lite över "Särnahästen" och bristen på initiativ bland lokala politiker så är det rätt uppfattat. Därmed inte sagt att jag menar att travtanken här uppe är korkad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0