Webbkameror är kul...

Nu när det trots allt känns som att man kan börja längta efter vinter och snö så är det intressant att följa hur det börjar bli snö på olika skidanläggningar i när och fjärran...









För den som vill leta vidare för att se hur det ligger till med vädret på olika platser i Sverige så kan jag rekommendera webbkameror.se

Vill man kika på andra skidorter neråt Alperna så är det nog enklast att söka på respektive ort tror jag.

Tignes till exempel...





Ingen vinter på gång än i Tignes alltså...

Verbier är en annan skidort som jag också besökte några gånger förr i tiden...





Verbier var min första alpresa, och den glömmer jag aldrig. Det hade snöat kopiöst och lavinerna hade raserat vägar och bussen vi åkte med fick vänta till natten innan den fick fortsätta upp den sista biten. (mindre risk för nya laviner nattetid). På några platser fick bussen skumpa fram över röjda rester av dagens lavinrester...

När vi kom fram så var det minst en halvmeter nysnö som hade gömt alla bilar längs gatorna i byn och allt var väldigt tyst och vitt. 

Den veckan i Verbier bjöd på strålande sol varje dag och massor av nysnö nästan varje natt. Helt otroligt spännande för en som aldrig tidigare åkt skidor i meterdjup lössnö. Mina utförsåkningserfarenheter då var en vinter på blankis utför Högdalstippen... med träskidor och skruvade stålkanter, eller om det bara var förstärkning med hickory... minns inte. Minns bara att man ramlade stup i ett utan att det någonsin gjorde ont någon längre tid.

I Verbier gjorde det aldrig ont att ramla. Problemet var bara att det ibland var svårt att ta sig upp och hitta skidor och stavar i all snö...

Och det ska väl erkännas att jag också hade tur som överlevde den veckan. Hamnade en gång utanför det som var tänkt som nedfarter och bröt av en skida (träskidor var väl bra eftersom dom lättare gick av än ett ben).
Ensam och med en skida i en lössnöbrant. Men solen sken och jag såg ju i vilken riktning byn låg.
Minns att jag åkte rakt ner på en skida med den skidlösa foten som broms den första biten. När jag hittade en pist så fick jag lära mig att svänga åt båda håll på en skida.

Köpte ett par nya skidor dagen efter. Metallskidor av ett amerikanskt fabrikat som jag inte minns namnet på (Hart kanske). De skidorna gjorde jag mig av med efter att jag lyckats bryta av även en av dom vid en vurpa i Zermatt...

Golf är kul, men skidåkning är också kul. Borde kanske skaffa skidor för längdåkning också...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0