Härlig höstdag i Idre...

... eller är det en första vinterdag?

Läste på yr.no att det igår blev vinter enligt kalendern i Norge.



Jag vet inte vad "primstaven" betyder, men visst är det snart vinter...

Hej, hallå, det vet jag visst! Jag googlade och hittade en förklaring på Wikipedia...


Här i Idre var det idag kyligt länge, men vacker blå himmel och lätt värmande sol så småningom.


Jag tog en tur ner genom parken framför Kulturhuset och ner mot Kyrkan och Idresjön.

Kan ni tänka er att det föreslås ett nytt köpcentrum här?
Hur tänker dom? Troligen tänker ingen mer än stadsarkitekten i kommunen, och han tänker på Åre!
Kul jobb, men hallå!


Kulturhuset sett från baksidan av det blivande köpcentrat. Om nu någon kommer att besöka baksidan av ett dylikt... jo varutransporterna förstås, om det behövs mer av det i Idre.


Lite längre ner i parken öppnar sig vyn mot Idresjön som just nu är lätt täckt av tunn nyis.


Kyrkan nere vid sjön och strandpromenaden.


Träbåten vid strandpromenaden som jag är så fascinerad av...


Nyis på sjön, men ganska tunn kan jag tänka mig.

Men när det gäller ett nytt affärscentrum i parken utanför Shell så kanske det kan bli en succé om man väljer att vända bakdörrarna, lastkajerna och varuintagen mot genomfarten, och ordnar parkeringar och kundingångar ner mot sjön, kyrkan, prästgården hembygdsgården och kulturhuset... men så tänker man troligen inte.

Vi får väl se om det blir flipp eller flopp.
Men som det en längre tid varit i den avlånga kommunen Älvdalen så kan man aldrig veta.
Ofta röstar man mest för det som är minst bra för ett avlångt hörn av kommunen för att därefter hoppas på applåder från ett mindre avlångt hörn av kommunen.

Men hur ska man göra en banan rund, det går inte. Det är inte bara geografin som gör Älvdalen till en svårt avlång kommun.

Möjligen kan man mosa bananen och anrätta en helt ny rätt, men bananflugan vill ha kvar sin banan eftersom det är osämjan som dom (hon) lever av.

Jag kan ofta tycka illa om riksdagspolitiker, men oftast skriver jag om mer personliga saker än partipolitik här.

Men det är klart att man ibland blir besviken (om än inte förvånad) över hur det fungerar lokalt i politiken.

T ex att vår lokalreporter inte fick närvara vid ett BUN-möte senast...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0