Golf och segling i dag...



Nåja, golfen var på riktigt men seglingen blev bara "bryggsegling" utan brygga... d v s drömma lite på en parkeringsplats i Idre...

Att få se två av de här roliga och nerskalade kopiorna på gamla Americas Cup seglare enligt 12-metersregeln var en överraskning. Jag kände till klassen, men hade aldrig sett någon båt "live".


Två stycken dessutom. Två norrmän som var på väg från Ålesund till Nordiskt Mästerskap utanför Gävle i helgen.


Skrovet utan blyet i kölen väger 60 kg - blytygnden inne i kölen väger 170 kg.
Seglas av en man till skillnad från de större originalen som seglas i Americas Cup.


En bild på en äldre Americas Cup 12:a Freedom. Gott om folk på den.


Skillnad i storlek, men samma "mätregel" fast nedskalad så att resultatet blir 2,4 i stället för 12.
Trots att man kallar originalet 12-meters så har det inget med längden att göra, och därför kallas de här båtarna för 2,4 R (alltså 2,4 meters regeln). Den som vill fördjupa sig i regelverket kan kika här.

Men innan dess spelade jag golf med Alf. Första 18-hålsrundan i år.


Vi ägnade nästan lika mycket tid åt att försöka svinga och putta som att försöka se hur fort och bra det går med grästillväxten på banan. Bild från green på hål 10.


Alf analyserar på nära håll och kan berätta att det tycks ta sig...

Och det gjorde Alfs golf också. Jag fick rejält med spö. Ingen förväntad genomklappning där inte :-)
Både Alf och jag förväntade oss båda ett visst mått av slarv eller annan sorts haveri på slutet, men icke. Alf gick rundan 4 slag bättre än sitt hcp. Visserligen på vintergreener, men det är ju inte jättenkelt att putta på dom även om man bara är 1 meter från hål.
Jag fick alltså storstryk, men det var kul att spela en hel runda utan besvär av ryggen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0