Isen i Arktis driver isär...

... och ser därför ut att växa igen...


... även om det är mindre is än på senare år.

Och OBS! Grafen visar bara hav med minst 15% is, så det har inget att göra med glaciäravsmältning eller förändringar i havsnivåerna eftersom det handlar om is som flyter i havet.

Men mer utspredd havsis i Arktis kan ju medföra att den smälter snabbar till sommaren.
Och när solen bränner på sommartid så krymper den snabbare och ändrat albedo förstärker den tendensen.

Som det har skett på senare tid

Inte för att jag tror att det beror på hur jag kör bil, men isen där uppe tycks krympa i en långsam men stadig takt.

Det kanske är solen som ställer till allt, men den har ju varit ovanligt inaktiv på senare år.
Och enligt en nyligen populär klimat- och vädersiare från England så skulle vi få extremt kalla vintrar här uppe hos oss (sa han när vi hade haft en kall vinter).

Jag tycker själv att den här vintern tycks bli ganska normal. Och det spådde jag för över en månad sedan. Men jag hade inga hemliga algoritmer som backade upp min gissning.

Han som sålde sina långtidsprgnoser och fick stor uppmärksamhet för en tid sedan påstod att förhållandet mellan Solen, Månen och Jorden hade större inverkan på vårt väder än förändringar i vår atmosfär...

Jag minns att det var en privatperson som köpte en långtidsprognos från Piers Corbyn tidigt i år, och jag gav en egen prognos.

Han påstod att det skulle bli en ny svinkall vinter.
Jag tippade på en ganska normal vinter.

Vi får väl se vem som bäst kan motivera sitt resultat i efterhand...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0