Boken min son skrev...

Ny uppdatering: Konstig rubrik på det här inlägget måste jag erkänna... det kommer kanske fler, och ytterlgare en har ju redan kommit. Men jag syftade på boken som jag skrivit om tidigare...

... i dag fick jag den i brevlådan efter lång väntan. Förlaget hade gjort en miss i utskicket.

Uppdatering:
Glömde berätta att Per skrivit i flera böcker nu. DN skriver om en annan bok som nyss kommit ut.

Samtidigt börjar recensionerna dyka upp.

Här SvD: 
http://www.svd.se/kultur/litteratur/innan-revolutionens-rok-hunnit-lagga-sig_6049551.svd

Och DN skrev (finns inte på nätet): - En annan bok handlar det om här...

"Det gick fort i Egypten - som om revolutionen föddes just där och då, på Tahrirtorget inför rullande kameror. Naturligtvis fanns en förhistoria som ingen hann berätta, men med blixtens hastighet har nu Leopard förlag givit ut en liten bok med fyra bakgrundsessäer: "Revolution i Egypten. En gnista kan tända en päriebrand". Mest givande är Per Björklunds bilder från insidan om de protester och fackliga aktioner som under några år växte till ett självmedvetet nätverk...."

Uppdatering: "Naturligtvis fanns en förhistoria som ingen hann berätta," skriver DN om den ena boken, men den finns i Per egen bok. Men DN läser nog den också så småningom.

Jag har just börjat läsa och är fascinerad av Prologen.

Jag visste ju att det hände och satt i Idre med kontakter med både ambassaden och flickvännen, men fick inga besked...

Det hände alltså efter att Per bott i Kairo i tre år och skulle återvända efter ett besök i Sverige

Per skriver i boken:

"I passkontrollen på Kairos internationella flygplats hade polisen i båset framför mig just stämplat mitt visum och var på väg att lämna tillbaka passet när hans kollega stoppade honom. Han hade med stor möda knappat in i datorn och hittat något utanför den vanliga rutinen.
 - Vänta i fem minuter, sa han med likgiltig röst och tecknade åt mig att kliva åt sidan för att släppa fram nästa person i kön.
 När ett högre polisbefäl till slut kom och hämtade mig hade en stor klump redan börjat ta form i magen. Jag förstod genast vad det innebar: efter tre år i Egypten var min vistelse i landet över."
...

"De följande 48 timmarna var en snabb exposé över den egyptiska säkerhetsapparatens utstuderade kombination av inkompetens, byråkratisk nit och översitteri. Jag krävde att få ringa den svenska ambassaden, men vakterna nekade mig det. När jag bad att att få tala med en överordnad svepte en skugga av rädsla över deras ansikten och de grälade en stund om vem som skulle ringa och väcka "bossen"; till slut hände ingenting." 
...

"Men mina bekymmer bleknade snabbt i jämförelse med det öde som drabbat mina "medfångar", ett femtontal palestinier från Ghaza som nekats att resa genom Egypten och nu fastnat i ett slas ingenmansland."

En berättelse om de dagar när en orolig pappa hade kontakter med ambassad och flickvän som vägrades kontakt med Per.

Men han fick så småningom resa hem, och boken handlar alltså om helt annat.

Boken är en sammanställning av reportage från de år han fortfarande tilläts bo i Kairo.

Eller som skrivs i ett förord:

"Per Björklunds initierade, välunderbyggda och historiskt grundade reportagebok från människornas Egypten är mer än välkommen. Hans levendagörande berättelser från mångfalden miljöer och konflikter har en uppenbar sprängkraft. ..

.. Det är bara att gratulera dig som börjat läsa denna bok.

Mattias Gardell
Professor i religionshistoria, Uppsala universitet"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0