I dag regnade det inte.

Jag spelade golf med Nigel.

Vi tävlade seriöst och hade som vanligt flera tävlingar samtidigt.

Vi spelade Match, Poänbogey, och Slag (vi har ju ungefär samma hcp) men också Nigels Power Play.

Nigels Power Play är kul. Varje spelare måste välja 3 Power hål på varje halva. Det måste vara ett Par 3, ett Par 4 och ett Par 5 på varje halva. Man behöver inte välja i förväg, men måste tala om att man har ett Power hål innan man slår ut. Och man måste välja tre på varje halva. Varje halva är inte helt sant eftersom det finns ett fjärde "Bonushål" på hål nio.

Man måste alltså välja tre Power hål bland de första åtta hålen, och tre nya bland de sista nio.

Poäng på Power hål medför dubbel poäng, missad poäng innebär minus 2 poäng.
Övriga hål räknas som vanligt.

Men Bonushålet nio, som är valfritt, innebär minus tre om man inte gör poäng, men annars dubbla poängen.

Om någon glömmer bort att säga att det är ett Power hål före utslag från tee så räknas det inte som Power hål. Jag råkade idag ut för det två gånger och Nigel en gång.

Om någon glömmer att utnyttja sina obligatoriska tre Power hål per halvvarv så räknas det sist kvarvarande som ett Power hål (om det är ett Par 3, 4 eller 5 som missats så räknas det sista kvarvarande med rätt Par)

Lite bilder från dagens golf:

Fredrik och Anders Santofft hade samling med de ledaraspiranter som hade samling med våra juniorer. Ledaraspiranterna har tidigare deltagit i konfirmationsläger med golf här uppe.

I morgon reser Fredrik med tre av våra mindre juniorer till Avesta för en golftävling.


Jag spelade som sagt var golf med Nigel.

I pausen efter nio hål var Nigel 4 hål upp i matchen och låg 15 poäng före i poängbogey med Power Play.


Bakom oss gick en fyrboll med Björn, Lisbeth, Mari och Lennart.

Nigel och jag knallade vidare i en nästan avgjord match på alla vis.

Men efter hål 14 började det bli spännande för första gången.
Jag var nu bara 2 hål efter med 4 kvar att spela. Och i Power play var jag bara 7 poäng efter i stället för 15 poäng efter nio hål.

Och Nigel hade hål 15 och 16 kvar som Power hål. Om han spelade bort sig och jag räddade 1 poäng på båda de två hålen så skulle matchen vara "All square" och i Power play poängen så hade jag fått 2 poäng och Nigel minus 4 poäng. Jag hade alltså plockat in försprånget på 7 poäng och minskat det till 1 poäng.

Men så blev det inte.

Nigel vann matchen med 4 upp och 3 kvar att spela. Nigel hade Birdieputt på hål 16 och jag hade Parputt. Men vad hjälpte det. Nigels andra putt var bättre än min.

På hål 17 tog vi några bilder. Matchen var ju över - på alla vis.


Nigel skickar iväg bo0llen lågt vänster...


Jag skickar också iväg bollen vänster men lite högre... såg länge bra ut, men 20 meter kort...


Nigel fick krypa in under ett par grova grenar på en tall för att slå sitt andra slag.


Men det orsakade inga större problem för en som kan hantera en golfklubba med kort baksving...

Nigel vann alla tävlingar idag utom sista hålet där vi spelade om en golfboll.
Vi delade hål 18 och fick behålla våra bollar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0