Banvärd idag - och golfspel...

Började som Banvärd eftersom det var ganska mycket bokat idag.

Åkte ut till korsningen vid hål 5 och hål 8 först.


Där flöt det på bra och två pigga banarbetare kunde jobba med lite uppsnyggning mellan bollarna.


Mats och Maija spänstade uppför backen från hål 7, så jag måste stanna kvar för att se utslagen på hål 8.


Mats utslag blev lite suddigt, men det berodde inte på Mats.. snarare på han bakom kameran.


Maijas utslag blev desto skarpare. Man kan till och med se bollflykten rakt och vackert mot den småskvättande och molninga himlen.

Lite senare fick jag göra ett par insatser som Banvärd. Det var tre tvåbollar i rad två gånger bland fyrbollarna, och då kan det bli kökänsla även om det inte går så mycket saktare. Men pusslar man ihop två tvåbollar till en fyrboll så kan man tjäna nästan tio minuter direkt.  Det gick bra med de första tvåbollarna.

Hur det gick med den tre andra kunde jag inte se, men eftersom det först var två från Norge som aldrig spelat banan förr, och därefter två från Sverige som inte spelat banan förr, så försökte jag få två herrar med singelhcp som kom bakom (och som spelat banan förr) att ansluta till den svenska tvåbollen.

Hur som helst så låg rondtiden på c:a 4:40 när jag avbröt jobbet och hoppade över gratislunchen för att spela golf själv med Nigel och Jan-Erik, men jag hade västen med mig utifall det skulle behövas ett vänligt ingrepp av en uniformerad Banvärd.

I pausen släppte vi fram en fyrboll som var kompisar till en treboll som hade haft en del strul i starten. Jag skojade och sa att nu får ni jaga era kompisar så att vi slipper. Dom fattade poängen med ett fyrfaldigt leende.

Tio minuter extre för oss, men inte för de som kom bakom.

Men när vi skulle ut på hål 10 stod det en tvåboll beredd att gå ut...
Dom hade vi inte sett tidigare, så jag frågade (nu utan banvärdsväst) var dom kom ifrån?
- Jo vi tog en paus och åt lunch. Svarade dom.
- Då får ni vänta tills det blir en lucka bakom. Det kommer bollar bakom oss hela tiden. Sa jag.

Men så fort vi hade slagit ut dök dom ändå upp bakom oss, och naturligtvis en boll tätt bakom dom.

Tio minuters försening för alla bollar bakom.

På hål 12 började vår golfbil tröttna. Vi åkte golfbil.
Vi slog ut på hål 13, lämnade Jan-Erik att bevaka vår bollar på Fairway och släppa igenom den inkilade tvåbollen.
När Nigel och jag kom tillbaka efter att ha hämtat våra handdrivna vagnar så var det fortfarande inte klart att spela vidare på hål 13. Och på Tee satt nästa boll och väntade.

Tio minuter till alltså.

Så ronden tog 5 timmar istället för ganska normala 4:40.

Och hade inte tvåbollen smitit ut på hål 10 så hade det bara blivit 4:50 för oss och normala 4:40 för de bakom oss eftersom dom kunde ha spelat vidare när vi bytte trött bil mot våra vanliga vagnar.

Så tokigt kan det bli, men ingen katastrof skedde ju. Med lite smartare beteende på en golfbana går det att spela fortare utan jäkt. Jag kan mycket väl tänka mig att tvåbollen som tog lunchpaus fick en stressig och trist runda sista nio hålen.

Men hur som helst så spelade Nigel, Jan-Erik och jag en spännande golftävling.


Nigel berättar läget inför utslaget på hål 15 och Jan-Erik lyssnar noga medan jag tar en bild.

Jag lyssnade inte så noga eftersom jag då låg 3 poäng före de två herrarna.
Jag skickade mitt utslag i skogen och struntade i att leta.
Jan-Erik gjorde Par, Nigel gjorde Bogey och jag räddade 1 poäng.

Nu var poängställningen:
Ulf           26
Jan-Erik 26
Nigel       25

Efter hål 16:
Ulf            28
Nigel        28
Jan-Erik  26

Slutresultatet blev:
Ulf            30
Jan-Erik  28
Nigel        28

Slaggolf:
Ulf  1:a
övriga på Silver- och Bronsplats.

Spännande tävling var det.
Och eftersom jag vann så är jag noga med redovisningen av detaljerna på slutet.

Vi hade också en tävling om golfbollarna på sista hålet.
Vem vann? Gissa...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0