Liten utflykt så plogen kommer åt...

... flyttade bilen så att Wollert kunde ploga parkeringen.

Tittade först in på ICA och studerade bidragen till tävlingen om bästa pepparkakskonst...

Bidragen i nummerordning:











Titta in på ICA och rösta.

Men ni kan också titta in i Arnes ateljé, det gjorde jag.
Här ett par av Arnes pågående färgbak..





Och en som han lagt sista handen vid...


... handen berättar hur det gick till...

*          *            *

Wollert behövde mer tid, han har ju mer att röja än min parkering, så jag tog en tur upp till Idre Fjäll


På vägen upp svängde jag in vid Sporttältet och såg att det kommer att bli en snygg fasad ut mot vägen. Som jag fattade på Staffan för några veckor sedan så blir det en fasad med snygga bilder från vår vackra fjällvärld, eller kanske reklam för alla olika företag som ska bjuda ut sina varor i tältet. Eller kanske både och...

Men om ett par år ersätts tältet med en permanent affärsfastighet på andra sidan av infarten till Himmelfjäll.

På Idre Fjäll var det minus 1 grad och lite ljumma vindar, men full fart på pistning, och en och annan utförsåkare såg jag också. Sexstolarna i Väst och Nord kör och det finns öppna pister.


Pistning av övre Västbacken pågick


En pistmaskin var utrustad för preparering av fler längdspår.

Nu när snön kommit så börjar nästa etapp av nedfarter på Himmelfjäll synas tydligare än då man bara kunde ana var träden fällts


Bilden tagen från bussparkeringen på Idre Fjäll.

Jag tycker att det ger ett intryck av att hela Idre Fjäll vuxit på något sätt...
Det kan ju annas kännas smått om man inte får se nedfarter på avstånd, men inom räckhåll.

Så även om anläggningen på Himmelfjäll lockar människor att investera där och i Fjällbäcken för ett eget boende i vår fjällvärld, så kommer tillgången till ett utökat skidområde att ge Idre Fjäll ett riktigt lyft!

Den enda hake som jag ser det är om man inte lyckas samarbeta om snötillverkningen och liftkommunikationen mellan skidområdena.

Snötillverkningen blir troligen det viktigaste eftersom alla nya nedfarterna på Himmelfjäll ligger i soligt läge och kräver bra med konstsnö i botten. Men för övrigt är ju det skyddade läget i skogen perfekt när det drar kallt från norr...

Spännande utveckling tycker jag. När det om några år också blir en sammankoppling av skidområdet med Fjätervålen så är Tre Toppar genomfört utan att någon kan hänga upp sig på att Städjan blir lite engagerat.

Städjan blir inte längre en av de tre topparna, men inte heller den stötesten som det hittils varit.
Städjan blir bara en länk i det hela och kan visa sin stolta profil orörd.

Och de som vill hävda att det är någon sorts Nationalberg kan få se det på närmare håll utan att behöva förstöra terrängen genom att trampa upp breda gator genom vegetationen på kalfjället.

Kanske till och med förbuskningen och trädgränsens förflyttning uppåt kan försenas genom att man hugger ut en del nedfarter som släppper fram vindarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0