Hemma i vintern igen

Som mest var det 11 plusgrader i Strängnäs, men i morse var det frost.

När jag begav mig hemåt klockan 11 var det plus 1 grad. Gröna åkrar på vägen hem...

Torra vägar och vårgrönska på fälten hela vägen mellan Strängnäs och Sala.

I Mora började det regna blandat med snö. Vi avfarten till Våmhus var det vitt på vägen, minus 1 grad och lätt snöfall.

Hemma i Idre hade det nog kommit ett par cm nysnö ovanpå det vi hade kvar sedan tidigare, men efter några timmar började det snöa mer.


Bilen börjar bli snötäckt efter att jag ätit lite gott på Grillen i Idre.

*    *    *

Ser nu på TV om SJ, tågtrafik och problemen efter stormen.

Jo visst är det förvirrande information. Extra knepigt nu med olika tågbolag som kör på samma spår.

Jag skjutsade Per och Anna till Örebro för att säga hej till faster och kusin före tågresan mot Falun eller Mora för vidare bilresa med kompisar till Sälen.

På Internet var det omöjligt att få besked i förväg om tåget skulle gå, och hur långt.
Olika källor på Internet gav olika besked.

Hur som helst så var vi på Örebro Central i tid. Svårt att parkera på grund av alla resenärer, så Per fick rekognosera medan Anna och jag cirklade runt en rondell...
Per kom snabbt tillbaka och berättade att högtalarna hade avrått resande mot Dalarna och Norrland att börja sin resa nu... ?!?? Men tåget mot Falun och Gävle såg ut att gå...

Och det gjorde det. I tid dessutom.

Men man fattar ju ändå vad dom menade - på ett sätt. Åker man till Dalarna eller Norrland på vintern så är det nog Sälen, Idre eller andra fjälltrakter som är målet för de flesta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0