Fortfarande ovant kallt...

... jag skrev ovant och menade inte ovanligt.
Men det blir mildare, blåsigare och en hel del snö imorgon.



Det blir inte mycket gjort när det är 15 - 20 grader kallt ute, och man är ovan.

Jag hjälpte tidigare idag Ahmet att installera en router till hans mobila nätverk, så att han nu också har ett internt trådlöst nät.

På så vis kan han placera modem och router där han har bäst kontakt med mobilmasten, och han kan också låta kunder med dator utan eget mobilt bredband låna Grillens internet mot en liten avgift.

"Internetgrill" alltså.

*    *     *

Men för övrigt har jag mest kikat runt på lite olika webbkameror...
Mest i Alperna och främst Tignes. Det är lite skillnad på solnedgång där nere på några tusen meters höjd jämfört med vår tidiga solnedgång i norr.

Bilderna är tagna cirka kvart i fem på eftermiddagen 


Tignes Le Lac på 2 100 meter


Bild från kameran på 3 100 meter nedanför Grande Motte.
Sol på de högsta topparna i bakgrunden.


Grande Motte har sol på baksidan, men där finns inga skidliftar eller webbkameror.

Här hemma var det nog ganska mörkt redan vid kvart i fem.
Bilder från webbkameror i Fjätervålen och Idre Fjäll ungefär kl 19:





Webbkameror.se är kul att bläddra runt i om man vill se hur det står till lite här och där i Sverige.

Där finns t o m konstnärer som har livekameror i ateljén eller som visar inspelad video...

Om man är nyfiken på hur det ser ut lite här och där i Sverige så är det en intressant sida.

För övrigt händer inte så mycket här uppe i Idre just nu. Det förekommer ju rykten om ett och annat, men det gör det ju alltid och överallt.

Alla väntar på turistsäsongen och jag ska be Shell (Idre Petroleum) montera mina vinterhjul, och förbereda mig själv och bilen för en julresa till mamma, syster, barn och barnbarn.

Minsta barnbarnet:

Tuva föddes på Norges nationaldag och fick givetvis ett namn med lite norsk klang...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0