Och snart är det vinter igen.

Havsisen i Arktis har börjat växa till sig, eller också är det vindar och strömmar som sprider ut den...


Troligen är det en kombination av båda.
Utspridda isflak med nyis ger en kraftig ökning när man mäter hav med minst 15% is.

"After appearing to reach a low point on September 10, sea ice extent rose for three days and then began a second decline. Ice extent dropped to its lowest extent for the year on September 19, at 4.60 million square kilometers (1.78 million square miles) .
The 2010 minimum ice extent was the third-lowest recorded since 1979."


OBS! Jag bryr mig inte så mycket, men det är intressant att följa hur olika "läger" hävdar att klimatet ska bli antingen obehagligt varmare eller obehagligt kallare.

På något vis har klimat och väder åstadkommit en nästan hysterisk uppdelning av olika tyckare i någon sorts vänster/höger-skala när det gäller politik i allmänhet.

Trots att det handlar om naturvetenskap. 
Intressant tycker jag.

Och det är väldigt intressant att läsa hur olika forskare ger sig in i debatten utan att kunna prestera gedigna svar på hur klimatet fungerar.
Det tycks ibland mest handla om hur illa man mår för att inte få sin röst hörd i vetenskapliga sammanhang.
Trist men intressant tycker jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0