Om klimatet...

Nu krymper isen i Arktis igen.

Den växte ju under mars och april, men det berodde mest på vindar och strömmar.
Mätningen som jag följer visar utbredingen av hav med minst 15% is.

Under en period drev gammal is söderöver och gav ett intryck av att isen började återhämta sig.
Samtidigt har lufttemperaturen i Arktis legat något över det normala i vinter.

Och på norra halvklotet är temperaturen för april nästan 1 grad högre. Högre än vad? Undrar någon.. högre än under referensperioden som är trettio år - tror jag.

Jag är ingen fanatiker åt något håll när det gäller klimatet. Men jag är nyfiken.

En blogg som jag följer har mer och mer halkat över på skattepolitik än klimatfunderingar.

Ungefär så här kan man sammanfatta tongångarna:

- Koldioxid är ingen växthusgas.
- Människor kan inte påverka klimatet.
- Skatter är ett otyg.
- Det finns andra det är mer synd om än oss.

Och min uppfattning av min egen sammanfattning är:
-Koldioxid är den växthusgas som näst vattenånga har störst betydelse för värmeutjämningen mellan dag och natt på Jorden.
- Enskilda människor kan inte påverka klimatet ett dyft på sikt. Men mänsklig aktivitet kan påverka klimatet på längre sikt.
- Skatter är bra om dom används rätt. Skatter är bra om dom också plockas in på ett bra sätt.
- Att öppna ögonen för omvärlden och sluta betrakta en granne som idiot bara för att han en gång betett sig som en idiot vore ett bra steg framåt.
Och ännu bättre vore om vi alla kunde förstå lite mer om varför "dom där borta" agerar som dom gör.

Avundsjukan finns nog över hela världen. Kanske. När jag tänkr efter så är jag inte lika säker...

Det kanske är vanligare i andra kulturer att se upp till den som lyckas  än i vår... och ge stöd.
Käppar i hjulet kanske är en sen uppfinning i mänsklighetens historia.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0