Klimatfundering kanske? Men is i Arktis i alla fall...

Jag skrev tidigare om vilket hallå det blev bland så kallade skeptiker när isen i Arktis plötsligt snabbt ökade i utbredning.

Så här ser det ut nu:


Jag påpekade tidigare på en blogg, som är mest besökt av kul typer som påstår att det inte pågår en klimatförändring, att kurvan bara visar utbredning av hav med minst 15% is.
Och att vindar och strömmar kan påverka isutbredningen mer än temperatur eller mänskliga bidrag till växthuseffekten. 

Och jag fick på skallen eftersom mina bloggvänner där (som jag aldrig träffat) betraktar mig som en "Klimatförnekare". Nej förlåt "AGW:are skulle det vara... eller vad det är dom kallar någon som är skeptiskt nyfiken...

Och nu har en före detta TV-meteorolog i USA upptäckt samma sak när det gäller mätningen av isutbredning.
Han har kommit på att den låga nivån på kurvan för 2007 berodde på att isen hade packat ihop sig och blivit tjockare på vissa ställen. Och han hävdar därför att isen inte minskat.

Han heter Anthony Watts och har ägnat sin tid efter pensioneringen till att ifrågasätta allt som har med mätningar av temperaturer och klimat att göra.

Vi får väl se hur vindarna blåser de närmaste månaderna uppe i Arktis.

Men om kurvan stiger eller slutar krypa nedåt så betyder det att isen spritts ut och smälter snabbare. Och kurvan kommer att dyka brant ner om den först planar ut...

Vi får se hur det blir.

Det är ju ganska intressant med tanke på hur det kan påverka klimatet här uppe i norr de närmaste åren.
Oavsett vad det beror på.

Kommentarer
Postat av: Malle

Hej Uffe

En bild från Klingforsen skulle vara trevligt att sedet var länge sen man såg vattenståndet.

Jonas uppdatterar inte så ofta nu när han håller på med huset.

Hoppas vi ses då vi kommer upp v23 för lite fiske och golf

hadet gött

Malle

2010-05-31 @ 10:16:49
Postat av: Uffe

Hej Malle.



Vårfloden är över, och det är nog därför som jag inte tagit några bilder på ett tag.



Kanske jag tar en tur dit imorgon... om jag inte ska följa med Arne till hans vernissage i Sveg...

Hälsar

Ulf

2010-05-31 @ 16:24:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0