Grand Slam...

... eller "The winner takes it all".

Tredje "Landskampen" i rad som Sverige vann mot England/Norge.

Men det var jämnt länge...
Jag var så fokuserad på golfen att jag inte hade tid att plocka fram kameran.

Men när en av oss hade en osäker boll i skogen på hål 9, och slog en p-boll som hamnade ovanpå en gammal stubbe, så kunde jag inte låta bli att ta fram kameran. 



Det var Alf som hade lyckats med bedriften med en p-boll, som också gått till skogs, och träffat ett träd och studsat hit och dit och upp på stubben.

Efter åtta hål var Sverige 3 upp i matchen, men efter att Nigel piggnat till och gjort Par på hål 9, 10 och 11 så var det plötsligt "All Square".

Vid hål 11 hade vi något mystiskt på gång i bunkern framför green. Flaggan står på vintergreen.

Ska det bli en stor reklamskylt i bunkern kanske... :-)

Nej det är bunkern som ska renoveras. Tjälen trycker upp en del storsten närmare ytan för varje år och därför ska de grävas upp och avlägsnas.

Det händer mycket på banan nu.

"Middag för två" som i många år fanns som belöning för Hole in One på hål 11, och plötsligt och oväntat försvann, finns nu på hål 5 som Lexörestaurangerna sponsrar.

Jag tycker personligen att det kunde ha funnits kvar på hål 11, med Lexörestaurangerna som sponsor. Det finns ju trots allt ett samarbete mellan Team Lexö och Idre Fjäll uppe på anläggningen.
Det hade väl varit fiffigt att visa det samarbetet även på golfbanan.

Kanske Njalla, Lodjuret eller Idregrillen kan få bjuda på middag för Hole in One på hål 11...
... tja varför inte... för att visa att Idre Fjäll samarbetar bra med alla företag på orten.

Eller kanske UffeB kan få bjuda på dagens lunch för en Hole in One, om jag får ha en pytteliten information om det under skylten som visar att Idre Fjäll sponsrar hålet.

Det blev en utvikning, men jag kan inte glömma besvikelsen hos den husägare på Idre Fjäll som gjorde Hole in One när skylten oväntat hade tagits bort. Han blev erbjuden en weekend i stuga på Idre Fjäll som tröst. I egen stuga eller i annans stuga framgick inte...

Tillbaka till Landskampen.

Sverige vann med 3/2.
Vi spelade också individuellt Slag och Köpenhamnare. Jag vann båda. Erling kom tvåa i båda.

Eftersom det mesta var avgjort när vi skulle spela sista hålet så föreslog Nigel en separat tävling om hål 18.

En ensam vinnare skulle vinna en boll från var och en av de övriga. Tre bollar i prispotten alltså.
Vid delad vinst så var det alltså två bollar i potten.

Jag slog ut först och nådde inte röd Tee. Bollen studsade bland tuvor, hål och lurvigt gräs före röd Tee. Min p-boll gick spikrakt upp på krönet mitt i Fairway. Nästan så att jag ångrade att jag inte omedelbart dömt ut den första (som förresten var min första missade drive för dagen).
Men bollen låg bra och jag kunde få fram den skapligt bra på Fairway.

Det hålet slutade med att Nigel och jag delade segern och fick en boll var av Alf och Erling.
Så vi hade en kul golfdag trots att restaurangen inte var öppen.

Men Erling bjöd oss på var sin stor Kexchoklad i pausen efter nio hål.
Om Nigel och Alf hade vetat att restaurangen var stängd så hade vi troligen haft både medhavt kaffe, mackor och bullar i pausen.

En kul grej hände när vi hade slagit ut på hål 2. Då kom ett tyskt par ifatt. Han spelade och frun gick med utan att spela för att hon hade tillfälligt problem med ryggen.

Plötsligt var alltså Tyskland, England, Norge och Sverige samlade på Idrefjällens golfbana trots att vi bara spelar på provisoriska "vintergreener".

Vilken annan golfbana i Sverige har den internationella närvaron under värsta lågsäsong?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0