Naturvårdsverket har åkt skidor...

Naturvårdsverket vill begränsa skoteråkning på Drevfjället ännu mer än vad Länsstyrelsen nyligen föreslagit.

Det är Olle Höjer som svarat för Naturvårdsverkets yttrande tillsammans med enhetschefen Bo Lundin.
"Jag har själv åkt skidor i området och upplevt buskörning med snöskotrar" säger Olle Höjer.
Han är nog en av de få som åker skidor där... kanske i skoterspåren?

"Kommunalrådet Herbert Halvarsson suckar när han får höra förslaget från Naturvårdsverket.
- Det tycks som myndigheten har bestämt sig för att lägga en död hand över norra Dalarna, suckar Halvarsson."

Ja suck! säger sager jag också.  Det är väl den där konstiga tanken om att "orörd natur ska visa sig bli vår största tillgång" som Göran Greider en gång uttryckte det.
- Hur då?
- När då?
- För vem?
Undrar jag. (... kanske när det är folktomt så att man kan bygga mängder av vindkraftverk utan protester...)

Läs mer i Mora Tidning.

Kommentarer
Postat av: Bo Jonsson

Tack för länken! intressanta bloggar åker in även i min rulle ... (svarar här i stället för under Piprök)



Det är inte helt lätt det här. Jag ska snart åka ut i oviksfjällen med vita blixten (utrotningshotade tror jag) och jag kommer naturligtvis att följa skoterspåren. Å andra sidan, hade där inte funnits några skoterspår, är jag övertygad om att där funnits skidspår...



Med vänlig hälsning

2010-03-19 @ 21:49:35
URL: http://alpinechar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0