Fel i prognosen...

Jag hyrde en film på Konsum för 29 kr och planerade en eftermiddag och kväll med film och Tour de France på TV.

Filmen började med en regnig gata. Ungefär som Byvägen i Idre under åskvädret i natt?


Bild ur filmen Edge of Darkness med Mel Gibson.

Men den får vänta lite eftersom jag också ser på Tour de France...

Spännande att se med ett superduktigt kommentatorspar på Eurosport.

Ute torkar det upp efter förmiddagens störtskurar.



- Men just nu försvann strömmen. Ett åskväder längre bort förmodar jag... här varken hörs eller syns det blixt och dunder.

Ska bli intressant att se hur snabbt vi får tillbaka strömmen. Ett automatiskt försök provade efter bara några sekunder utan att lyckas.

Men nu, efter knappa fyra minuter, fungerar det igen.
Tekniken fungerar!

Ute har det torkat upp som sagt.

För den som inte känner igen den så kan jag berätta att det är min roliga bil som finns i bild.
Med härliga sommarhjul (förstås) och ett nysvetsat avgasrör där det fanns en liten läcka.
Återtstår bara att koppla om den tillfälliga lösningen för bränslepumpen.

Om ungefär två veckor bär det av söderut för att hälsa på hos mamma, syster, barn och barnbarn.
Med söderut menar jag inte Spanien.



I det begynnande soliga eftermiddagsvädret snyggade Svesse till barnens lekplats nedanför min balkong.

- Men nu försvann strömmen igen. Trots hyggligt väder utan åska inom syn- eller hörhåll. Orättvist. Det hade varit mer acceptabelt om vi samtidigt hade fått hagelskurar, stormvindar, tromber och blixt och dunder... OK att jag skojar. Det är väl skönt att slippa allt annat och tvingas stå ut med bara ett kort strömavbrott.

Jag minns en nyårsafton med storm i Kättbo för många år sedan. Vi hade gäster inbjudna och det började storma så att soptunnorna i byn flög all världens väg och takplåtar på uthus seglade i luften.

Men vi träffades hemma hos oss och började med sillen. Efter en bra stund med sill fick vi övergå till glassen som höll på att rinna bort i frysboxen.
Huvudrätten som var förberedd för en sista vända i ugnen fick vi kasta. Och precis när vi tröstade oss med att vi slapp diska kom strömmen tillbaka.

Men alla överlevde, trots att en takplåt singlade iväg över huvudet på mig och någon mer, när vi rastade våra hundar i stormen. Det visste vi inte då eftersom det var kolmörkt, men vi hörde den. Och vi hittade den dagen efter. Ungefär femtio meter bakom där vi varit. Och vi var trettio meter framför uthuset...

- Nu är det tydligen också ett längre strömavbrott...

Och oj vad det regnade plötsligt och länge.

Några balkongbilder:


Regnet på gång...


Häftigt. Kanske blandat med några få hagelkorn...


Takrännan svämmade över så att det blev ett litet vattenfall...


Och det forsade ut grus på asfalten vid husgaveln och bildade ett intressant landskap.
OBS, det är ingen sattelitbild över Bangladesh. Det är bara en balkongbild från andra våningen...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0