Fortfarande vinter i Sverige...

Och det borde väl vara ganska normalt den här årstiden?

Men de senaste årens snöfattiga vintrar söderut i landet i kombination med rubriker i pressen om ett klimathot har väl gjort att vi glömt bort kyla och snö vintertid. 

Det envisa högtrycket som gör att temperaturerna i dalgångarna lokalt blir neråt 35-40 minus får gärna vika sig.

Troligen är det jetströmmarna som vinglar längre söderut. Och det händer ibland.

Men att det skulle vara bevis för en klimatförändring åt något håll tror jag inte ett dyft på.

Möjligen kan man kalla det för en tillfällig klimatförändring mitt i en period av flera års ökad halt av växthusgaser och en oväntat låg solaktivitet.
Jag föredrar att kalla det för en kall vinter.

När, och om, jetströmmarna tar en nordligare bana så kommer vi att få mer moln men inte så mycket nederbörd som det hade medfört tidigare under vintern när haven runt oss var varmare. Men å andra sidan räcker det bra med de dryga 60 cm som vi redan fått i terrängen. 

Hur som helst så blir det varmare till våren.
Det blir till och med varmare även i vinter, när solen sakta kommer upp högre och värmer mer än fjälltopparna.

Där jag bor så ser jag max en halv sol över trädtopparna långt bort i söder så här års.
Men jag bor ju nere i byn.
På fjället och i skidbackarna lyser solen i många timmar per dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0