Skojig historia om en diskmaskin...

Jag fick för några år sedan överta en diskmaskin som goda vänner haft i sitt fritidshus på Idre Fjäll i många år.

För ett par veckor sedan fick den problem. Efter att ha diskat klart så fortsatte programverket att surra, och när jag flera gånger försökt starta om maskinen så gick programverket fram, men inga program startade.



Efter en tids funderande beslöt jag att försöka hitta och laga felet.

Jag kontaktade Jones El och frågade om dom kunde undersöka programverket om jag skruvade loss det.

Jo det skulle gå bra. Så jag for hem för att skruva.
Men då upptäckte jag att det såg ut som att plåten på insidan av dörren inte hade skruvar som jag hade trott, utan det såg ut som om den var nitad.

Jag for tillbaka till Jones El som berättade att det inte var nitar, trots att det kan se ut så (utan läsglasögon), och att det var små Torxskruvar.

Så jag for hem för att skruva. Jag kände på några skruvar och dom gick lätt att lossa.

Men jag skruvade fast dom igen och beslöt att provköra programverket en gång till innan jag skruvade isär.

Och gissa om jag blev förvånat glad när den började fyllas med vatten. Det var bara att stoppa och fylla på med diskmedel och en trave odiskat.

Nu har den diskat klart utan problem.

Det räckte alltså att visa skruvmejseln för diskmaskinen för att skrämma igång den...


Kommentarer
Postat av: ingemar A

detta inträffar allsom oftast med mekaniska ting, jag har döpt dert till självlagningsprincipen, det enda som behövs är en stor binge tålamod och förmåga att tåla tjat.

2010-02-04 @ 21:49:23
Postat av: uffeb

"Självlagningsprincipen" det ska jag lägga på minnet. ;-)



Tålamod har jag, och ingen som tjatar. Jag trodde att mitt kluriga funderande och min avvaktande attityd var det som löste problemet.



Men tålamod och brist på tjat är nog en bättre förklaring... :-)

2010-02-05 @ 19:14:08
Postat av: Ann o Janne

Bra att det fixade sig. Men sånt kan hända under inkörningsperioden... Tror den är redo för ett långt liv nu!

2010-02-07 @ 17:31:58
Postat av: UffeB

Kul kommentar.



Jo den där diskmaskinen kommer nog att överleva mig med rätt omvårdnad.



Viftar lite med skruvmejseln ibland och ger den en klapp på fronten.. skulle det krångla mer så kan jag ta fram en järntrea som jag ändå inte har användning för.



Det räcker troligen att visa min överdrivna baksving..



Jag längtar efter skare!

2010-02-07 @ 17:43:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0