Fler bilproblem...

Batteriet tog nog stryk när det var så kallt en lång period.

Jag hade laddat batteriet under c:a 12-15 timmar och kunde därefter använda bilen utan problem i ett par dagar.

Men efter två dagar där jag lät den stå så var batteriet tomt igen.


Idag laddade jag i fyra timmar och kunde direkt starta bilen. Jag fick låna Erlings multimeter och mätte spänningen vid tre olika tillfällen. Först mätte jag när laddaren var inkopplad. 13,5 volt. Därefter kopplade jag bort laddaren och mätte. 12,3 volt. Startade motorn och mätte igen för att se om generatorn gav laddström, och det gjorde den 13,6 volt...



Jag började ana att något mystiskt smyger ur ström ur batteriet när bilen är parkerad, så jag kopplade in laddaren igen och fick skjuts av Erling till Jones El.

Där fick jag en trolig förklaring. Tydligen hade fler råkat ut för liknande nu under de extremt kalla dagarna.
Det kan vara en av cellerna i batteriet som är skadat på grund av kylan och det medför att batteriet laddar ur sig självt (internt liksom..).

Så imorgon ska jag ta en tur till Jones El och låta dom testa batteriet. Eftersom det fungerar bra så länge jag kör bilen och generatorn laddar, så är jag inte orolig att använda bilen.

Men jag kan tydligen inte låta den stå oanvänd i mer än max ett dygn. Blir troligen nödvändigt att köpa ett nytt batteri.

Här en bild på ett grannhus som laddar ur sin värme genom taket....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0