Kul golf med Nigel idag.

Men först jobbade jag som Banvärd i 45 minuter.

Engerdal golfklubb, en sattelit till Idrefjällens GK hade en egen tävling på morgonen, så det fanns inte så mycket att göra för en Banvärd.

Men jag tog en tur med golfbilen som åskådare, och jag passade på att fotografera en del resultat efter nattens ösregn och åskknallar.

Liten ny sjö mellan gul och röd tee på hål 18.

Men där behöver väl ingen hamna? Eller hur Tor-Arne?
Inte ens en bollhåv av längsta sort räckte för att fiska upp bollen.


Vägen ner vid hål 3 var svårt angripen av ösregnet. Kul att se de underliggande markformationerna dyka upp. Massor av runda kullerstenar i grusåsarna som merparten av banan är byggd på.


En liten sjö på hål 8, men den brukar försvinna oväntat snabbt. Och det gjorde den idag också.

Men jag avgick snabbt som Banvärd och spelade istället golf med Nigel.

I bollen före oss gick Jocke, Karin och Pernilla.

Nigel och jag var ju en tvåboll och höll oss därför diskret i bakgrunden på Nigels inrådan.
Jag hade hellre stressat på för att bli framvinkade på hål 3. 

Tänk er själva. Pernilla Wiberg och Idrefjälls Vd som åskådare när Nigel och jag gör två "hole in one" samtidigt - eller i alla fall två snygga greenträffar...

.. men vi avvaktade och hade varken publik eller greenträff.

Efter paus fick vi sällskap av Alf.

Nigel hade ett perfekt utslag på hål 10 (med min gamla driver...).
Inspelet fastnade i motlut och ruff ovanför bunkern. Min boll syns kort om bunkern efter ett längre inspel som inte nådde fram.
.
Min lobbwedge har börjat bli hanterbar för användbar igen efter ett par veckors problem, så det blev Par både för mig och Nigel.

Vi fick som sagt sällskap av Alf under de sista nio hålen. Han hade spelat 18 hål i Engerdalmästerskapet tidigare och stressade nu iväg med oss från hål 10. Och med stress menar jag snabb slarvgolf.

Som på hål 10 Alf.

På hål 11 var den översvämmade och spolierade bunkern åtgärdad och slät men extremt fluffig.
Och gissa vem som lyckades rekordplugga bollen i bunkern?


Överdelen av bollen var minst 5 cm under sanden. Jag har aldrig sett något liknande.

Något för Guiness rekordbok? Men det var inte min boll. Det var naturligtvis ofokuserade och hastige Alf som pluggade bollen.

Och hur gick det undrar någon? Vi betraktade läget som "onormala banförhållanden", och tillät Alf att plocka upp bollen och droppa för ett normalt bunkerslag.

Har någon av er hört talas om regeln "onormala banförhållanden", eller är det något som jag just upptäckt?

Nigel vann matchen mellan Ulf och Nigel med 5/3.

Jag hade en chans att spjärna emot inför hål 14. Nigel var 4 upp med 5 kvar att spela.

Nigel träffade green men fick en lååång utförsputt snett från sidan. 
Jag hade en kortare putt uppför från kort om foregreen. Och flaggan stod på nedre platån.

Min putt vek kort före hål. Par för mig.

Jag passade flaggan när Nigel puttade. Bollen kom och rullade och rullade och svängde och rullade och missade hålet med någon liten decimeter. Par även för Nigel alltså.

Och på hål 15 avgjordes matchen.
5/3 till Nigel alltså.


Liten paus på hål 17.


Alf som hade gjort Birdie och Par på hål 10 0ch 11 i Engerdaltävlingen började sin extrarunda med två stressiga streck. Men därefter gjorde Alf 9 poäng på de följande 4 hålen...

På hål 17 fick vi hjälp av segraren Nigel med svingbildera på oss som kom tvåa och trea.


Bollen, en liten svart prick, flyger rakt mot flaggan men börjar snart dra sig till höger...
... en klassisk "slice". Och det kan jag se på bilden av min golfsving. Jag skulle kunna slå med förbundna ögon och ändå berätta att det "rundslaget" drog åt höger...


Alf avslutar här högre med klubban och slår därför rakare. Men här hade han haft nytta av en lätt fade till höger.

Nigel vann vår tävling och hade en bra golfdag poängmässigt.
Det hade räckt till en Slipmaskin eller en Juicemaskin på Pernillas tävling igår.

Imorgon blir det golf med Ann och Jan.
Och kanske en match om kanelbullar om Erling har tid att ställa upp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0