Golfledig idag...

... men jag hade nog spelat om jag hittat någon att spela med på eftermiddagen.

Leksandsgänget gick ut tidigare idag och fick bestämma takten på banan. Tre timmar för de första nio hålen såg jag.
Birger och Kjell och Lena med enarmssvingande Lars-Inge hamnade i kön bakom, men var glada ändå.


Birgers drive fungerar suveränt bra trots att den såg annorlunda ut och fungerade ännu bättre efter lektionen med Fredrik för några veckor sedan.


Kjell tog en djärv linje, men såvitt jag kunde se blev det perfekt.


Lars-Inge svingar med en arm trots att han också har två. Och han gör det bra efter många års träning.

Det finns ett par roliga kommentarer om Lars-Inges deltagande i tävlingen. Han hade ingen plats och fick hoppa in som reserv tillsammans med mig i det fall Nigel inte skulle kunna spela.
När Nigel kunde spela så höll Lars-Inge på att bli spelpartner med Jarle som också spelar med enarmssving. Det kunde ha blivit ett intressant team.

Så blev det inte, men både Jarle och Lars-Inge kunde ändå delta i tävlingen.

Beträffande långsamt spel så hörde jag en kommentar från någon i Leksandsgänget: "Vi är ju här för att spela golf, inte för att skynda oss hem".

Så sant, men man kan spela golf snabbare än sex timmar utan att skynda sig.

Man behöver varken röra sig fortare på banan eller leta mindre i skogen. Det räcker med bättre rutiner på tee och green och hur man uppsöker sin boll på fairway. Och att man naturligtvis plockar upp bollen när slagen är slut och placerar bagen på rätt sida om green innan man börjar putta.

Det senare sparar också massor av meter med promenad bakåt i onödan.

Om en fyrboll sparar en minut på varje hål från tee och fram och ytterligare en minut kring green så blir det sammanlagt nästan fyrtio minuter sparad tid på en runda... utan jäkt. Om man lägger till en mnut sparad tid på fairway på långa hål, genom att alla är beredda att slå sin boll i tid, så sparar man sammanlagt en timme...

Faktum är att en Bogeyspelar i praktiken bara ägnar mellan 40 och 50 minuter till golf under en runda oavsett hur lång tid rundan tar. Resten är en lugn promenad i naturen med trevligt sällskap.

Kommentarer
Postat av: Birger.

För första gången (någonsin?) träffade jag ALLA fairvays, oftast mitt i och långt,synd bara att det nog var sista gången här.

2010-08-31 @ 21:02:09
Postat av: UffeB

Snyggt Birger!



Men sista gången här kan väl inte vara sant? Du menade väl sista gången i år?



Och du vet väl att vi absolut och mest troligt flyttar årets final i Gutgolfen till tidigt nästa år.



Men det kan förhoppningsvis bli en annan kul final tillsamman med tjejerna i Trysil i slutet av september. Gemensam bussresa men utan att prispengarna från årets Gutgolf används.



Hälsar

Ulf

2010-08-31 @ 21:16:52
Postat av: Birger.

Givetvis menade jag i år,blir det resa till Trysil ska jag förhoppningsvis hänga med.

2010-08-31 @ 22:55:23
Postat av: Tore D

Bra inlägg ang långsamt spel. Om ALLA spelare förbereder sig och går snabbt fram till sin boll och slår utan att använda 4 provsvingar tjänar man tid!!! Likaså att man skriver scorekort vid nästa TEE. Boll letning hjälps man oxå åt med..

Ha en bra dag..

2010-09-01 @ 09:30:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0