Jag lyssnade lite på ett möte om skolan igår...

Kulturhusets sal var fullsatt (skulle gissa på 90 - 100 personer).

Jag kan inte kommentera så mycket eftersom jag bara tittade in lite då och då och lyssnade i dörren. Och jag hade ingen kamera med mig, men Nisse S var där så det kommer nog ett referat i Mora Tidning imorgon.

Men en sak fick jag klart för mig. Ordföranden i BUN verkar inte ha några som helst kunskaper om skolor. I alla fall betydligt mer begränsade kunskaper än många vanliga föräldrar.

Märkligt tycker jag. Men politiker behöver kanske sällan ha kunskaper om det dom ska utveckla?
Men det handlar kanske inte om att utveckla?
Det handlar nog bara om att förvalta och försvara och spara?

Jag var på ett möte om skolan för många år sedan i Idre.

Där tror jag att grundproblemet med skolan i en liten kommun blev avslöjat.

Det finns ekonomiska nyckeltal för det mesta inom kommunal verksamhet. Så även för skolverksamhet. Man mäter kostnad per elev i alla kommuner och får fram både medelvärden och riktvärden som alla kommuner försöker nå och budgeterar mot. 

På det mötet försökte jag påpeka att kostnaden per elev MÅSTE få vara högre i en kommun med små skolor och färre elever i varje klass. Men dåvarande skolchef, och Bogghed (tror jag att det var) förstod inte ens kommentaren.

Alltså:

Man måste acceptera och planera för en högre kostnad per elev när man har färre elever per lärare och per klassrum. Kostnaderna för lärare och lokaler blir ju lika stora, men ska slås ut på färre elever.

Hundra kronor delat på 20 blir 5 kronor. Hundra kronor delat på 10 blir 10 kronor... 

Så länge som Älvdalens kommun inte kan bevisa att man har betydligt högre kostnad per elev än större kommuner som t ex Borlänge, Örebro eller Mora, så är det ett bevis för att man missköter verksamheten!

Men jag får kanske anledning att återkomma när det kommer reportage i Mora Tidning imorgon...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0