Måste lägga till en sak om min golf idag...

Förutom trevligt sällskap så hade jag ett litet snack med Fredrik innan vi gick ut.

Fredrik berättade om ett intressant sätt att träna. Om man är minst två som spelar en runda så byter man roller när det gäller att planera slagen. Medspelaren föreslår hur man ska sikta och om man ska slå en fade eller en draw eller ett kort slag för att skaffa sig en enkel chipp till flaggan.
Annars är risken att man går fram till bollen utan att ha bestämt sig och bara pangar på... samtidigt som man har massor av alternativ i huvudet. Och för oss bogeyspelare kan huvudet vara fullt av tankar på toppar, duffar och landning i bunker eller skog...

Jag tog fasta på det Fredrik sa och lyckades nästan varje gång bestämma mig för hur jag skulle slå bollen. Och när man känner sig trygg med ett golfslag så fungerar det oftast bättre.

Att chansa eller försöka göra ett suveränt skickligt specialslag som nästan aldrig lyckas, lyckas bara vid enstaka tillfällen. Och där ligger nog största anledningen till att man misslyckas med ett hål. Och lite senare ett hål till, och ett till...

Att jag skulle tipsa Erling om hur han skulle slå eller be honom berätta för mig, kändes inte rätt eftersom vi spelade match.

Men tack Fredrik! Ditt enkla tips fungerade nästan varje gång jag kom ihåg det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0