Härlig vernissage i "Härliga Härjedalen"

Arne hade fullt upp med att guida runt intresserade besökar hela tiden. Trots att det var en vanlig tisdagseftermiddag på Medborgarhuset i Sveg så droppade det in besökare till utställningen hela tiden.


Angela dukar upp med chips, jordnötter, läsk och ett vitt vin som träffande nog heter Vernissage.



Kommunens kultursekreterare berättar om kontakterna med pressen och hur liten chans det är att vernissagen uppmärksammas i media.


Men besökarna kom och var i alla åldrar.

"Kolla, det är ju Picasso" tyckte en yngling... och drack läsk och åt chips efter att ha tittat runt bland målningarna.


Arne gick runt och berättade om målningarna på ett mycket underhållande sätt, men ibland blev det fullt upp

Angela fick då hoppa in och assistera

Många gick först ett varv med guide och därefter ytterligare ett eller två varv på egen hand

Och pressen var där. Håkan från Länstidningen gick hela varvet och tog lite bilder

Vi får väl se vad det skrivs och när det skrivs. Länstidningen skrev så här.

Kul möte med ett par golfare som ibland besökt Idres golfbana vid midsommartid

Angela och en av kvinnorna kände igen varandra från golfshopen i Idre efter en stund.


Här har Arne gått varvet runt med den sista och mycket engagerade besökaren för dagen.


Arne och Angela summerar dagen

Gästboken fick en sida fullskriven och locket på godisburken är på, men öppnas igen imorgon


Dagens härligaste kommentar kom nog från en kommunanställd som såg utställningen redan igår:
"Jag blev så glad när jag såg målningarna att jag mådde bra hela dagen!"

Samma känner jag efter att ha fått en semesterdag från golfen och träffat trevliga människor och fått njuta av Arnes målningar i ett sammanhang. Han har hängt dom så rackarns bra också, och lokalen är ju perfekt med högt till tak och ljusinsläpp uppifrån. 

Hem åkte vi över Lofsdalen och Foskros.
Jag satt i baksätet och njöt av dagen med god mat, en rolig vernissage där jag höll mig i bakgrunden med en bitvis lurig kamera (suddiga bilder ibland).

Arne ser nog fram mot nästa besök i Sveg på fredag. Men mest nyfiken är han nog på vad som skrivs i lokalpressen - precis som jag.


Bensträckare i Lofsdalen. Hovärken i bakgrunden och Arne framför ett stängt allting i förgrunden.

Vi passerade ett antal underbara vyer efter vägen men det är inte så klokt att tvärnita och backa för en bra bild vid varje tillfälle. Då hade vi inte varit hemma än.

Men på en plats stannade Arne och backade undan bilen för att jag skulle kunna ta "Bilden"... men kameran svek mig. I och för sig hade det nog behövts både zoom och en helt annan kamera - och fotograf - för att återge den vyn. 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0