Hur lång tid spelar man golf på en golfrunda?

Konstig fråga kanske, man spelar väl golf olika länge beroende på om det är kö och långsamt tempo på banan, eller om man går ensam?

Men ni fattar säkert vad jag menar. Jag menar SPELAR golf. Alltså den tid man behöver vara fokuserad på sin golf under en runda. Ja det beror ju på hur många slag man brukar ha på en runda, men för en medelhandikappare handlar det väl om mellan 90 och 110 slag en bra dag.

Hur många sekunder behöver du för att vara fokuserad på ditt golfslag eller din putt?
Jag tvivlar på att någon behöver längre tid än 30 sekunder. Alla har ju i god tid kunnat konstatera var bollen ligger och det kräver ju ingen mental fokusering.

Men om bollen ligger i skogen undrar någon? Jo det kan vara jobbigt att leta boll, men det kräver ingen mental fokusering. Men jag lovar att när bollen är hittad så kan man inom 30 sekunder bedöma läget, fatta ett beslut och svinga klubban...

Så med mitt resonemang spelar en medelhandikappare golf i mellan 45 och 55 minuter oavsett hur lång tid rundan tar.

Det är nog en stor anledning till att golf är en så social sport. Man har massor av tid att umgås.

Under en runda på 3,5 timmar kan man spela golf i tretton till sexton minuter per timme och njuta av sällskapet, vädret och vyerna resten av tiden.

Om rundan tar 4,5 timmar så behöver man bara fokusera på sin golf tio till tolv minuter per timme, och får alltså mer tid över till social samvaro under rundan.

PS:
Om någon orkar fokusera i mer än 30 sekunder före ett golfslag, så ring mig... :-)

Om någon ibland inte kan fokusera över huvud taget så sök hjälp någon annan stans. Och ring mig och berätta var den förmågan kan köpas.. ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0