Vinterdäck på...

... men ingen rattmuff.

Jag var ju på ett intressant möte igår om destinationsutveckling, samarbete och paketering.
Det handlade alltså om att utveckla turismen i vår region.

Tre saker fäste jag mig speciellt för. Allt viktigt om samarbete och kvalitetssäkring lyssnade jag till lite förstrött.

Men om man ska marknadsföra en destination så måste den ha ett samlande namn. 
Och man bör ha något mer än namnet som hjälper till att tydliggöra destinationen.
Och man måste ha en logga som är lätt att känna igen och som inte kräver så mycket utrymme i annonser och i andra marknadsföringssammanhang.

Det jag hörde på mötet var att man skulle rida vidare på Dalahästen...
Och att Idre skulle bli det samlande namnet på destinationen.

Låter det jättebra? Låter det bara halvbra, eller låter det bara konstigt? (OBS en retorisk fråga)

Älvdalens kommun har ju nu investerat i världens största Armborst, borde inte det kunna bli den nya symbolen?
Nej nu skojar jag.

Men vad har vi som är unikt och som åtminstone engagerar människor över hela Sverige? Någon som har förslag?
Har vi någon helig nationalsymbol som slumrar och är redo att hoppa upp på scenen?

Medan ni funderar så fortsätter jag...

Jag har full förståelse för att ett industriföretag från vilken ort som helst i Sverige kan skänka en Dalahäst till sina kunder. Men när man ska locka människor som på sin semester ska uppleva olika hörn av Sverige så tror jag att Dalahästen är fel knep.
Totalfel!

Att åka snålskjuts genom att vara med och delfinansiera marknadsföring av Dalarna och hela Sverige tror jag ger väldigt lite i utbyte.

Jag frågade på mötet om samarbetet med Siljan Turism och Dalarna i övrigt skulle ge mer bidrag från Länsstyrelsen eller liknande. Men jag tolkade svaret som att det skulle ge mer turister för mindre pengar.

Tillåt mig tvivla.

Om ni inte kom på svaret om vår slumrande och heliga nationalsymbol så kommer svaret här:

STÄDJAN. Åtminstone enligt en journalist på DN för några år sedan...

Sveriges heliga och orörda nationalberg, vilken resurs och vilken symbol!
Det (Hon, ursäkta) ser ju nästan ut som en slocknad vulkan om man tar bilder från rätt vinkel. Och utomlands går det ju snabbt att etablera en så väl dold och hemlig klenod. 
Och vad spännande det måste vara för nordeuropeer! En ofarlig vulkan som kanske kan få ett nytt utbrott...

Men det är väl bäst att förklara att jag ibland är ironisk i mina inlägg. :-)

Men för att återgå till destinationsmarknadsföring som sådan.
Jocke J påpekade helt riktigt att Skistar har många destinatironer men ett sammanlänkande koncernnamn som gör det enklare. Och Sälen och Åre är ju destinationer som är kända på grund av storlek och historia. Destinationerna lyfter koncernen som samtidigt lyfter fram sina andra orter.

Jag pratade lite med Stig E efter mötet. Mittskandinavien nämnde han. Inte så dumt, men ett långt ord och det kräver ett annat samarbete.
Det fanns en gång ett annat EU-projekt som hette Scanland. Mycket bra tänkt.

Men det är inte lätt att hitta den rätta samarbetsformen om man vill marknadsföra en destination som är geografiskt utspridd.
 
Turister besöker platser. Inte ett utspritt smörgåsbord!
 
Det är inte lätt att etablera nya destinationsbegrepp om man vill åka snålskjuts på Dalahästar eller annat som redan är etablerat.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur skulle det vara om man började med att titta på samarbetet inne i garderoben innan man öppnar dörren och skriker ut att vi samarbetar.

Det heter inte samarbete när man drar hit företag utifrån för att "kuva" småföretagandet häruppe.

Hur mycket sk. samarbete har vi egentligen när det gäller boende bokning resor till de olika turistanläggningarna?

Det heter inte samarbete när en pratar och de andra bara ska lyssna.

Ett namnbyte på kommunen är väl ok. Men att vi i Idre skulle kunna jobba lika som skistar det kan vi nog glömma så länge det finns olika ägare på de olika anläggningarna.

Och förresten varför står man och pratar om marknadsföring när man inte ens klarar av att sköta ett fåtal webkameror. (Placering och daglig skötsel så som att putsa av linserna)

2009-12-09 @ 22:38:40
Postat av: Uffe

Samarbete handlar inte om att en pratar och andra lyssnar. Bra uttryckt.



Jag är inte så insatt i hur det fungerar i praktiken, men visst blir jag lite fundersam när man ska behöva prata destinationsmarknadsföring och paketering idag... Det är ju minst tio år sedan de begreppen blev anammade i turistbranchen.



När det gäller putsade linser på webbkameror så håller jag med till hundra procent.



Jag är ju inte beroende av turismen här uppe längre, men jag vrider mig nästan i ångest när jag ser vilka bilder som marknadsförs på nätet. Över hela världen dessutom!



Och det värsta är att det troligen inte handlar om effektivisering och sparprogram för att utveckla verksamheten.



Men vad det handlar om fattar jag inte...

2009-12-09 @ 22:58:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0