Golf i härligt väder idag.

Och dessutom fungerad min golfsving bättre igen efter några dagars panikartad golf.

Innan vi skulle ut så träffade jag Gerda och Lasse fra Hamar med to venner.

Visserligen blev de två bilder jag tog suddiga, men en får duga för publicering

Lasse och Gerda flankeras av Tor och Sigyn. Tor och Sigyn (eller Sygin) spelade banan för första gången idag, men spelar en andra runda i morgon.

Deras hemmabana var klar i Augusti 2007 och ligger vackert vid stranden av Mjösa. Atlungstad Golf.

Jag spelade de första nio hålen med Angela och Jan-Erik K. Under de sista nio anslöt Classe.

På hål sju bjöd Angela på ett par minnesvärda lägen.
Angelas boll synlig i bäcken som korsar fairway cirka 120 meter före green...

Men riktiga golfare spelar bollen som den ligger...


Jag är ju en bra bit längre än Angela och hade inte behövt gå ner i halv spagat för att hitta en stans. Dessutom hade jag nog inte klarat den benställningen...

Och hur gick det då?

Jo hon skickade upp bollen suveränt bra, men också en hel del vatten. Utan i bli våt själv!


Tack för uppvisningen Angela!

Efter fikat anslöt Classe och vi blev en fyrboll.

På hål sexton hade alla problem utom Classe. Efter lite blandad golf så bjöd han på ett suveränt slag över Havet med en lugn sving. Trots att utslaget låg kort om sprinklerlock nummer två (räknat bakåt från det gulmålade) på kullen före platten så skickade han iväg andraslaget till 130 meter kvar till green. Ett rakt slag på gissningsvis 190 meter. 

Vi andra hade olika krångelvägar dit och tog en fotopaus för att njuta av Classes upplägg för en Birdie.

Angela och Jan-Erik och eftermiddagssolen lyser upp tillvaron.


Snygg sving Classe! Tyvärr drog han bollen lite vänster och hamnade i vänstra greenbunkern. Fyra meter snett på hundratrettio meter är inte speciellt snett, men i golf kan det betyda mycket. Men han gjorde sina två poäng på hålet.

Gruppbild på sällskapet inför hål sjutton.

Efter den fotopausen gjorde jag Birdie på hålet och både Angela och Jan-Erik K gjorde Par.
Classe slog lite för långt och fick chippa in och slarvputta för en Dubbel...

Vi hade trevligt trots att rundan tog 5 timmar och 25 minuter. Men framför oss var det fyrbollar som väntade på fyrbollar som väntade på fyrbollar... Det var alltså fullbokat hela förmiddagen.

Men eftersom en fyrboll i lugnt tempo spelar banan på 1 timme kortar tid så är jag övertygad om att minst fem fyrbollar vid olika tillfällen under dagen väntat in bakomvarande innan dom slog ut på hål tio. 

Eftersom det är nio minuter mellan bollarna så borde det inte vara så svårt att fatta att man inte kan ta paus i tjugo bara för att bakomvarande haft ett tillfälligt problem på något hål.

Det stör inte mig när spelet går sakta. Då promenerar jag bara långsammare på Fairway och slipper stå på tee och stirra på framförvarande som bara blir stressade och spelar sämre.

En golfrunda för en medelhandikappare handlar trots allt bara om 40 - 50 minuter golf. Resten är en promenad i trevligt sällskap.

Kommentarer
Postat av: stefan

hej ulf. hur många greenfeegäster till i dag?

2009-08-02 @ 00:53:00
Postat av: Uffe

Hej Stefan.



Nu i helgen hade vi 158 greenfeegäster. Totalt sedan starten ungefär 3 400.

2009-08-02 @ 19:36:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0